Ba aldri om å få pilotene med videre

Nesten ingen aktører var opptatt av at pilotene skulle følge med videre til ny leverandør av ambulansefly. Heller ikke dagens operatør Lufttransport nevnte det før konkurransen startet, ifølge Dagens Næringsliv.

Denne uken kan helsepolitikere ta en viktig avgjørelse i luftambulansesaken etter én måned med kaos for ambulansefly i Norge-Norge. Det er usikkert om det vil bli flertall på Stortinget for å kansellere den inngåtte kontrakten med flyselskapet Babcock, som etter planen skal ta over virksomheten neste sommer. Regjeringen har advart om et mulig erstatningskrav hvis kontrakten brytes.

Flere politikere, fagforeninger og legepersonell har ment at konkurransen burde legge til grunn virksomhetsoverdragelse – en plikt til at ny operatør overtar de ansatte på samme vilkår i nytt selskap. Kritikere mener det ville ha sikret en rettferdig konkurranse og hindret jobbflukt blant pilotene.

I to separate høringer i forkant av anbud på ambulansehelikopter og ambulansefly ble det nesten ikke nevnt et slikt krav hos noen av aktørene som sendte inn sine innspill.

Lufttransport mistet kontrakten etter over 25 år, og ba heller ikke om at virksomhetsoverdragelse skulle gjelde i anbudet.

– Vi trodde det kravet gjaldt uansett, sier administrerende direktør Frank Wilhelmsen til DN.

LO sto alene

I mars 2016 holdt Luftambulansetjenesten den første høringsrunden for et anbud på ambulansehelikopter.

«I denne runden kom det ingen innspill om virksomhetsoverdragelse,» skriver administrerende direktør Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten i et brev til helse- og omsorgskomiteen på Stortinget i forrige uke.

På høsten samme år var det en ny høringsrunde om anbudet på ambulansefly.

«Resultatet var 300 innspill fra 17 interessenter,» skriver Juell.

Det var bare LO og Legeforeningen som i siste runde nevnte at pilotene og annet personell burde følge med videre og beholde samme vilkår.

«Dagens operatør, Lufttransport, gjorde det ikke,» står det i brevet.

Norsk Flygerforbund sier de har tatt opp saken direkte med Helse- og omsorgsdepartementet i et møte høsten 2016.

«I LOs høringssvar ble det samme påpekt med samme tyngde,» skriver leder Yngve Carlsen i en tekstmelding.

Mandag satt han i forhandlinger med den nye operatøren Babcock om en mulig løsning for pilotene.

Overbevist av juristene

Lufttransport fikk en omfattende juridisk vurdering av advokatfirmaet BA-HR datert februar 2016 som konkluderte med at virksomhetsoverdragelse ville gjelde i anbud som dette.

– Vurderingen ble laget i forkant av anbudet på ambulansehelikopter og vi priset inn i tilbudet en forutsetning om at de ansatte ville følge med videre, om vi vant kontrakten, sier Wilhelmsen.

Konkurrenten Norsk Luftambulanse beholdt den kontrakten.

I fjor sommer var det et lignende anbud på ambulansefly, og oppdraget verdt 2,6 milliarder kroner gikk til svensk-britiske Babcock Scandinavian Air Ambulance. Det er kjent at deres personalkostnader ligger over 20 prosent under nivået i Lufttransport.

– Vi la til grunn den samme vurderingen fra juristene om virksomhetsoverdragelse som i det første anbudet, sier Wilhelmsen.

Les mer om saken hos Dagens Næringsliv

Tidligere:

Dette er luftambulansekrisen

Derfor er det vanskelig å annullere kontrakten med Babcock

Luftambulansepilot: – Det er tungt

– Vi kjemper som løver for å unngå kollaps

Klart for stortingshøring om forslag helseministeren mener er ulovlig

Ekstra ambulansefly koster 600 000 kr i uka

Tilsvar fra adm.dir i Luftambulansetjenesten: Kvaliteten vant

«Drittpakker med rykter om aksjoner må dere avvise på det sterkeste»

Seks av ni ambulansefly delvis utmeldt de neste dagene

Bedriftskompetanse og Babcock avslutter samarbeidet, og Helse Nords styreleder trekker seg fra vervet

Det en advokat later til å tro er en aksjon, er flysikkerhetsarbeid i praksis – og i verdensklasse

Direktøren i Luftambulansetjenesten HF «slipper for lett unna»

Babcock tilbyr 91 piloter i Lufttransport fast jobb, ifølge NHO

Kun 14 av Lufttransports piloter har søkt jobb i det nye selskapet. Nå utvides fristen nok en gang

– Ideelle organisasjoner bør drive luftambulansetjenesten

Utvalg pekte på risikoutsatt luftambulansetjeneste i 2015

Krever gransking av luftambulansetjenesten i nord: – Dette er rasering av den grunnleggende tryggheten

AP, Sp, SV og Rødt: Krever at luftambulansekontrakten brytes

Kommentar: Ambulanser og atomvåpen

Pressemelding: Tiltak for å styrke ambulanseberedskapen

Den nye flyambulansen skåret dårligst på kvalitet, men vant på pris

Høie: – Foreløpig ingen ny anbudsrunde

Fødende kvinne i Finnmark fikk ikke ambulansefly: Måtte føde hos fastlege

Sjefen for ambulanseflyene – tjenesten kommer til å bryte sammen

Setter inn svensk ambulansefly uten norskautorisert helsepersonell

Holder øye med ambulanseflyene

Flygere slo alarm, men ble ikke hørt – dette er ren statlig sosial dumping

Pressemelding: Babcock Scandinavian AirAmbulance snakker usant om ambulanseflygerne

Ambulanseflyene står, men ingen sier fra

Ambulanseflykrisen – krever handling fra helseministeren

Luftambulansetjenesten HF i pressemelding: Ser alvorlig på ambulanseflyberedskapen

Pressemelding fra Flygerforbundet: Helseforetaket med ansvar for luftambulansetjenesten setter liv og helse på spill 

Altaposten på lederplass: – Det er sjokkerende at kritisk infrastruktur uteblir

Les også: Leide inn ambulansejet fra Sverige

Og: Ambulanseflyene tilbake i full beredskap

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.