Hopp til hovedinnhold


Kun 14 av Lufttransports piloter har søkt jobb i det nye selskapet. Nå utvides fristen

– Det er for lite, og derfor har vi utvidet søknadsfristen. Vi vil gjerne ha med oss flere piloter fra Lufttransport, sier Marius Hansen i Babcock Scandinavian Air Ambulance til Nordlys (krever innlogging).

Det er over 100 piloter i Lufttransport, selskapet som i dag flyr ambulansetjenesten. Babcock vant anbudet og overtar tjenesten 1. juli neste år. De har lyst ut 97 pilotstillinger.

Etter det Nordlys erfarer er dette uttrykk for en planlagt aksjon.

Lufttransport flygerforening har skrevet til sine medlemmer:

«Ingen av LTF`s medlemmer skal søke på disse stillingene da de undergraver vårt krav om virksomhetsoverdragelse»

Innlegget er skrevet av tidligere hovedtillitsvalgt Eivind Østerhus i Lufttransport flygerforening. Han vil ikke kommentere innlegget, fordi det er skrevet på et internt, lukket privat forum. Han vil heller ikke kommentere innlegget fordi han har byttet jobb.

Østerhus skriver også:

«Om et medlem søker så er det å betrakte at en går i mot LTFs og årsmøtets vedtatte strategi, noe som er å betrakte som motarbeiding av alle medlemmenes interesser».

Norsk Flygerforbund og Babcock har vært i forhandlinger siden 1. mars. Der de forhandlet om mulighetene for overgang for pilotene fra Lufttransport til BSAA.

Forhandlingene ble brutt 27. april.

– Det er ikke vi som enkeltpiloter som skal berge luftambulansetjenesten ved å godta en overgang til det nye selskapet, sier Gustav Refshus Bøe til Nordlys.

Han vil ikke bekrefte at det pågår en samlet aksjon i pilotstaben i Lufttransport, men sier Luftambulansetjenesten HF har ansvaret for situasjonen som har oppstått.

– Det burde vært et krav i anbudet, det ville sikret pilotene videre ansettelse i det nye selskapet, sier Bøe.

Utsatt søknadsfristen flere ganger

Marius Hansen i Babcock sier de gjentatte ganger har utsatt søknadsfristen, senest i går, i et håp om å få flere søkere fra Lufttransport. Han innrømmer at 14 søkere er for få.

Flere har advart om at Babcock ikke vil klare oppstarten av kontrakten, 1. juli 2019, dersom selskapet ikke får nok søkere med erfaring fra Lufttransport. Det avviser derimot Marius Hansen i Babcock SAA.

- Jeg kan garantere at vi klarer oppstart 1. juli 2019. Vi har 242 søkere som skal på intervju til de 97 pilotstillingene. Vi har allerede nok kvalifiserte folk til å rekke oppstart 1. juli neste år, men vil gjerne ha enda flere søkere fra Lufttransport. Det er meget dyktige piloter, sier Hansen.

Lønnsnedgang på 19 prosent

Gustav Refshus Bøe har skrevet brev til Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten HF. Her skriver Bøe at de var i forhandlinger med Babcock, og at de var villig til å godtta en lønnsnedgang på 20 prosent.

Pilotene ville også signere på at de frasa seg retten til å kollektivt kunne gå til rettslig søksmål om virksomhetsoverdragelse.

«Vi aksepterte dermed sosial dumping for å sikre videre jobb for våre 100 piloter! Samme dag trekker uforståelig nok BSAA sitt eget tilbud tilbake, kanskje med frykt for at dommen i den såkalte «Aviator-saken» på Torp ville styrket de ansattes rett til stillingsvern i henhold til paragraf 16 i Arbeidsmiljøloven? Scenariet BSAA kanskje har sett for seg er at vi må alle søke individuelt. De velger ut 60 kapteinsemner, og tilbake står 40 uten jobb» skriver Bøe til Luftambulansetjenesten HF.

Les mer om saken hos Nordlys (krever innlogging)

Tidligere:

Pressemelding fra Luftambulansetjenesten HF: Tiltak for å styrke ombulanseberedskapen
Kommentar: Ambulanser og atomvåpen
Krever gransking av luftambulansetjenesten i nord: – Dette er rasering av den grunnleggende tryggheten
Den nye flyambulansen skåret dårligst på kvalitet, men vant på pris
Sjefen for ambulanseflyene – tjenesten kommer til å bryte sammen
Setter inn svensk ambulansefly uten norskautorisert helsepersonell
Flygere slo alarm, men ble ikke hørt – dette er ren statlig sosial dumping
Ambulanseflyene står, men ingen sier fra
Ambulanseflykrisen – krever handling fra helseministeren
Luftambulansetjenesten HF i pressemelding: Ser alvorlig på ambulanseflyberedskapen
Pressemelding fra Flygerforbundet: Helseforetaket med ansvar for luftambulansetjenesten setter liv og helse på spill 
Altaposten på lederplass: – Det er sjokkerende at kritisk infrastruktur uteblir
Les også: Leide inn ambulansejet fra Sverige
Og: Ambulanseflyene tilbake i full beredskap