Sjefen for ambulanseflyene: – Tjenesten kommer til å bryte sammen

– Det vil være naivt å tro at vi klarer å levere luftambulansetjenesten frem til neste år sier han til Nordlys. Dette siterer Avisa Nordland (krever innlogging).

Foto: Lutambulansetjenesten HF

Siste: Setter inn svensk ambulansefly uten norskautorisert helsepersonell

Les: Flygere slo alarm, men ble ikke hørt – dette er ren statlig sosial dumping

Les også: Ambulanseflyene står, men ingen sier fra

Mer om saken: Ambulanseflykrisen – krever handling fra helseministeren

Frank Wilhelmsen i Lufttransport ramser opp hvilke fly som er i drift, og hvilke som er utmeldt. Planleggingen kan bare gjøres for en uke av gangen. Det er umulig for Lufttransport å se lengre frem i tid.

Tromsø-selskapet skal levere ambulanseflytjenesten frem til sommeren 2019, men sier nå at det vil være umulig å klare. 12 piloter har sagt opp, og andre søker seg bort fra selskapet.

– Tjenesten vår kommer til å bryte sammen, sier administrerende direktør Frank Wilhelmsen.

I dag kom det ny oppdatering fra selskapet. Flere fly er ute av drift frem til neste uke. Verst er det i Finnmark.

  • Ett av dagvaktflyene i Alta mangler mannskap. Utmeldt til 8. mai.
  • Nattevaktflyet i Kirkenes er utmeldt til 8. mai. Dagfly ok.
  • Nattfly ok, men ett av dagflyene er utmeldt på grunn av mannskapsmangel i tidsrommet 08.00-19.00 til og med 8. mai.
  • Kirkenes-flyet er ikke i døgndrift. Utmeldt 19.30-07.30 fra og med 8. mai.
  • Flyet i Brønnøysund er utmeldt for nattflyging til og med 8. mai.

Kjempet med nebb og klør

Selskapet har 14 måneder igjen å drifte ambulanseflytjenesten for Helse Nord. Det nye selskapet har startet rekruttering, og vil ha nye ansatte for å starte trening, og opplæring, før de overtar.

Luftambulansetjenesten HF i pressemelding: Ser alvorlig på ambulanseflyberedskapen

Pressemelding fra Flygerforbundet: Helseforetaket med ansvar for luftambulansetjenesten setter liv og helse på spill 

Altaposten på lederplass: – Det er sjokkerende at kritisk infrastruktur uteblir

Dersom det hadde vært lagt inn krav om virksomhetsoverdragelse i anbudet, ville det vært enklere å beholde dagens piloter ut kontraktsperioden mener Wilhelmsen. Ingen av de ansatte er nå garantert jobb i det nye selskapet som overtar ambulanseflydriften.

– Vi vet at mange piloter kommer til å forlate oss før året har gått. Til nå har vi kjempet med nebb og klør for å klare å drifte videre, men vi innser nå at vi ikke vil klare det ut kontraktsperioden, sier Wilhelmsen til Nordlys.

Les også: Leide inn ambulansejet fra Sverige

Og: Ambulanseflyene tilbake i full beredskap

Helseminister Bent Høie er uenig i fremstillingen av at staten har spart penger på anbudet. Høie sier at anbudsvinneren Babcock er 100 millioner kroner dyrere enn kontrakten med Lufttransport er i dag. Han sier prisen på anbudet Lufttransport leverte var 400 millioner kroner høyere enn dagens pris på anbudet.

– Så det er feil å fremstille det som at staten sparer penger på dette anbudet, sier Høie.

Les mer om saken hos Avisa Nordland (krever innlogging)

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*