Hopp til hovedinnhold


Flygere slo alarm, men ble ikke hørt: - Dette er ren statlig sosial dumping

Flygerforbundet mener faren for snarlig kollaps i ambulanseflytjenesten er overhengende. Regjeringa ble varslet på forhånd, skriver Fremover (krever innlogging).

Siste: Ambulanseflyene står, men ingen sier fra
Mer om saken: Ambulanseflykrisen – krever handling fra helseministeren

– Det er overveiende sannsynlig at denne tjenesten vil falle fra hverandre lenge før den nye operatøren overtar, sier leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, etter de siste dagers uro rundt ambulanseflytjenesten i Norge.

I helga sto samtlige fly i perioder på bakken etter bruddet i forhandlingene mellom flygerforbundet og Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA) som etter planen skal overta driften avambulanseflyene 1. juli 2019.

Luftambulansetjenesten HF i pressemelding: Ser alvorlig på ambulanseflyberedskapen
Pressemelding fra Flygerforbundet: Helseforetaket med ansvar for luftambulansetjenesten setter liv og helse på spill 
Altaposten på lederplass: – Det er sjokkerende at kritisk infrastruktur uteblir

Problemene i helga er bare starten på det flygerne frykter blir over ett år med uro, oppsigelser fra ansatte og hull i vaktplanen som igjen kan sette flyene på bakken inntil den nye operatøren overtar.

Advarte departementet

- Allerede i dag ser vi at flyet i Alta står igjen. Dette er akkurat det vi advarte om, sier Carlsen.

Han viser til at forbundet i august 2016 varslet Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) i forbindelse med atambulanseflytjenesten skulle legges ut på anbud. Frykten var at erfarne piloter skulle forsvinne dersom man ikke sørget for krav om såkalt virksomhetsoverdragelse i anbudskriteriene. Dette ville sikret pilotene ansettelse til samme vilkår hos en eventuell ny operatør.

Les også: Leide inn ambulansejet fra Sverige
Og: Ambulanseflyene tilbake i full beredskap

8. september 2016 deltok statssekretær Anne Grethe Erlandsen (H) på møte med flygerforbundet der dette forholdet ble tatt opp. Men da anbudet ble sendt ut, var det uten slike krav.

- Liv og helse på spill

- Det ble beklageligvis ikke gjort noe med å sikre nøkkelpersonell, med det resultat at liv og helse settes på spill og akuttberedskapen til store deler av landet kan rakne. Resultatet er nå at 91 erfarne flygere med spesialkompetanse på å drive tjenesten byttes ut med helt nye flygere som ikke er vant til å fly det krevende kortbanenettet i Norge, og som ikke kjenner samspill med medisinsk personell som er med i flyene, mener Carlsen.

I fjor sommer vant BSAA anbudet for driften av ambulanseflyene fra 2019 til 2025 med mulighet for forlengelse. Selskapet lå rundt 300 millioner lavere i pris enn konkurrenten Lufttransport som driver tjenesten i dag.

- Det eneste man konkurrerer om er lønn og betingelser for pilotene, sier Carlsen.

Det er Luftambulansetjenesten HF - som er eid av de regionale helseforetakene - som hadde ansvaret for anbudsprosessen. Carslen mener det er hårreisende at de ikke ville sikre flygernes arbeidsbetingelser ved å kreve virksomhetsoverdragelse.

- Dette er ren statlig sosial dumping.

- Ingen direktelinje

Administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF, Øyvind Juell, sier det ikke var noen spesifikk dialog med departementet om anbudskriteriene.

- Det er ikke naturlig med en slik direktlinje, sier Juell.

Han viser til at det var en vanlig høring forut for anbudet, og at det er direktørene i de regionale helseforetakene som har det øverste ansvaret. De innkomne tilbudene skulle vektes med 60 prosent for kvalitet og med 40 prosent for pris.

– Dette handler ikke bare om økonomi, men vi har ikke lagt inn virksomhetsoverdragelse i vår kontrakt. Det er for å få en best mulig konkurranse, og ikke minst økonomi i anbudet, sa Juell til Nordlys i mars.

Les mer om saken hos Fremover (krever innlogging)