Hopp til hovedinnhold


Den nye flyambulansen skåret dårligst på kvalitet, men vant på pris: – Sier mye om menneskeverdet

Flere reagerer på luftambulansens formuleringer i meldingen om anskaffelse av ambulanseflytjenester der Babcock AAS vant anbudet. Leverandøren som vant skåret nemlig dårligst på kvalitet, skriver iFinnmark (krever innlogging).
Siste: Sjefen for ambulanseflyene - tjenesten kommer til å bryte sammen
Mer: Setter inn svensk ambulansefly uten norskautorisert helsepersonell
Les: Flygere slo alarm, men ble ikke hørt – dette er ren statlig sosial dumping
Les også: Ambulanseflyene står, men ingen sier fra
Mer om saken: Ambulanseflykrisen – krever handling fra helseministeren
I Luftambulansetjenesten HFs formulering i meldingen om tildeling står det nemlig:
«Babcock SAAs tilbud 1 er det økonomisk mest fordelaktige tilbudet. Tilbudet er best på pris. Det vinnende tilbudet er rangert som nr. 4 på kvalitet. Dette skyldes primært at tilbudt beredskap er lavest med færre piloter og færre reservefly enn konkurrerende tilbud. Den prismessige fordelen mer enn oppveier den reduserte kvaliteten.»
I opplysningene om kravene til tilbydere fra luftambulansetjenesten står det at kvaliteten på tilbudene skal vektlegges med 60 prosent, mens prisen skal vektlegges med 40 prosent.
Nå kommer det altså fram at anbudsvinneren Babcock AAS scorer dårligst når det gjelder kvalitet, selv om det var kvaliteten som skulle prioriteres. Ifølge meldingen om tildeling av kontrakt, fikk Lufttransportens beste forslag seks poeng på kvalitet, mens Babcocks beste forslag fikk bare 5,78 poeng.
Luftambulansetjenesten HF i pressemelding: Ser alvorlig på ambulanseflyberedskapen
Pressemelding fra Flygerforbundet: Helseforetaket med ansvar for luftambulansetjenesten setter liv og helse på spill 
Altaposten på lederplass: – Det er sjokkerende at kritisk infrastruktur uteblir
Les også: Leide inn ambulansejet fra Sverige
Og: Ambulanseflyene tilbake i full beredskap

– Jeg synes at det forteller ganske mye i forhold til hvordan man ser på menneskeverdet, at prisen kommer foran kvaliteten på selve tjenesten. Om det hele går bra eller ikke kommer jo nettopp an på kvaliteten, sier Irene Ramberg Eliassen fra Havøysund.

Øyvind Juell, administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF uttaler seg til iFinnmark via kommunikasjonssjef Knut Haarvik. Via en mail forklarer han at beregnet kvalitet på nivå fire ikke innebærer at kvaliteten er dårlig.

– Alle de fire tilbud hadde svært høy kvalitet. Selv om kvaliteten på vinnende tilbud var lavest av de fire snakker man om små marginer. Tilbudet gir ambulanseflytjenesten et solid kvalitetsløft sammenlignet med dagens tjeneste, skriver han i en mail.

Kommunikasjonsrådgiver Haarvik forsvarer vurderingen der kvalitet og pris blir sett på som et samspill, og påpeker at den som kommer best ut på kvalitet, ikke nødvendigvis vinner hele anbudet.
Les mer om saken hos iFinnmark (krever innlogging)