Internt brev: «Drittpakker med rykter om aksjoner i selskapet må dere avvise på det sterkeste, vi har ingen, og vil ikke få noen aksjoner hos oss.»

Det sås tvil om pilotene i Lufttransport har en aksjon på gang. Det avvises av selskapet selv, skriver Nordlys (krever innlogging).

Nordlys omtalte 8. mai og 12. mai at Luftambulansetjenesten var kritisk til Luftransports manglende oppfyllelse av kontrakten. Dette punktet ble fulgt opp av Helse Nord-direktør Lars Vorland i innkallingen til ekstraordinært styremøte i Helse Nord.

Her uttaler han seg kritisk tilLufttransports manglende oppfyllelse av kontrakten etter at lønnsforhandlingene med den nye kontraktøren brøt sammen.

Det vises det til at Lufttransport laget en ROS-analyse to uker tidligere der et scenario med piloter som var «not fit to flight» ble lansert som en mulighet. Lufttransport har hele tiden avvist at det pågår en aksjon.

Et innlegg hos tankesmien Civita – signert jurist Torstein Ulserød – er sterkt kritisk til flygerne. Artikkelforfatteren argumenterer for at det pågår en kamp blant flygerne. Her skriver han følgende:

«I den såkalte luftambulansekrisen er godt organiserte særinteresser i ferd med å lykkes med regelrett å sabotere normale demokratiske prosesser.»

«Vi står altså overfor en situasjon der en gruppe piloter og deres fagforening sammen med pilotenes arbeidsgiver ser ut til å drive ren sabotasje av en offentlig finansiert tjeneste i den hensikt å forsøke å diktere hvordan det offentlige skal organisere tjenesten. Og systemet i den norske arbeidslivsmodellen er tilsynelatende satt sjakk matt.»

Lufttransport har – ifølge Helse Nord – forklart manglende oppfyllelse av kontrakten med at mange piloter har sagt opp. I tillegg kommer enkeltsituasjonen der lønnsforhandlingene brøt sammen. Ifølge Helse Nord har operatøren lovet bedre beredskap i juni.

Internt brev: – Skal vinne kampen

Nordlys har fått tilgang til et internt brev i Lufttransport der direktør – Frank Wilhelmsen – omtaler den pågående striden. Her skriver han:

« Sammen skal vi vinne denne kampen».

I tillegg skriver han:

«Vårt minimumsmål er å sørge for at alle arbeidsplasser tilknyttet denne kontrakten i alle selskaper, fortsatt skal være der de er i dag, og innehas av de samme personene hos oss.»

I e-posten skriver han følgende om anklagene om aksjoner blant de ansatte:

«Vi føler vi har gjort veldig mye riktig, noen «drittpakker» har det blitt fra andre siden, men ingenting mer enn vi måtte forvente. Vi må være forberedt på flere. Se for øvrig innlegget fra Rolf Liland, som er vedlagt. Rolf Liland er en nestor når det gjelder flysikkerhetsarbeid i Norge og verden. Dette burde kunne forklare folk utenfor luftfart hvorfor vi satte alle fly på bakken. Spre gjerne dette budskapet, drittpakker med rykter om aksjoner i selskapet må dere avvise på det sterkeste, vi har ingen, og vil ikke få noen aksjoner hos oss.»

Taktikk: Ligge lavt i pressen

I brevet skriver han også taktikken « … er å ligge så lavt som mulig i pressen».

Og:

«Nå skal vi se hvordan det offentlige behandler de opplysninger som er kommet frem. Samtidig vil vi forberede flere av de sporene vi og pressen har funnet og jobber med. Flere av disse er lovende. Vi vil skifte taktikk på direkten, om vi tror deg gagner oss.»

– Forbannet bløff

Frank Wilhelmsen i Lufttransport svarer dette til Nordlys på anklagene som har kommet.

– Hva tenker du om at det sås tvil om at det pågår en aksjon blant pilotene iLufttransport?

– De som hevder det har rett og slett ikke kunnskap om hva som foregår. Vi visste at situasjonen ville komme og har advart om det på forhånd. 13 piloter må erstattes. Åtte av dem er kapteiner. Da må vi først utdanne åtte styrmenn til kapteiner, så må vi ha 13 nye styrmenn. Helt siden desember har vi orientert oppdragsgiveren om dette. Sist i dag hadde vi en pilot som legen ville sykemelde med «frozen shoulder», men som ville fly for at vi skal oppfylle kontrakten, og være med å redde liv. Jeg kan garantere at det ikke er aksjoner. Det mest akutte fasen vil være over i juni. Da blir det gradvis bedre tilgjengelighet, hvis det ikke skjer noen med de 20 som er tilbudt jobb andre steder, samt ytterligere oppsigelser. Det er den vi er livredd.

– Men Luftambulansetjenesten viser til en ROS-analyse som dere har gjort som tilsier at dere visste om at flere ville være «not fit to flight»?

– Det er forbannet bløff. Faktum er at slike analyser er helt vanlige. Vi ga dessuten beskjed mandag før det ble offentliggjort fredag.

– Men skjønner du at det er en mistanke om aksjoner?

– Ja, det skjønner vi, men det er helt feil bilde. Vi har 30 hull i vaktplanen på enkelte dager, og i tillegg til de som har sluttet er de ikke lov å selge mer enn to fridager per 28 dag. Sykefraværet er normalt eller lavere enn det som er normalt. Vi har null utmeldinger «not fit» siden første helg, da alle sto på bakken. Jeg kan garantere at vi gjør det som er mulig.

Les mer om saken hos Nordlys (krever innlogging)

Tidligere:

Dette er luftambulansekrisen

Tilsvar fra adm.dir i Luftambulansetjenesten: Kvaliteten vant

Seks av ni ambulansefly delvis utmeldt de neste dagene

Bedriftskompetanse og Babcock avslutter samarbeidet, og Helse Nords styreleder trekker seg fra vervet

Det en advokat later til å tro er en aksjon, er flysikkerhetsarbeid i praksis – og i verdensklasse

Direktøren i Luftambulansetjenesten HF «slipper for lett unna»

Babcock tilbyr 91 piloter i Lufttransport fast jobb, ifølge NHO

Kun 14 av Lufttransports piloter har søkt jobb i det nye selskapet. Nå utvides fristen nok en gang

– Ideelle organisasjoner bør drive luftambulansetjenesten

Utvalg pekte på risikoutsatt luftambulansetjeneste i 2015

Krever gransking av luftambulansetjenesten i nord: – Dette er rasering av den grunnleggende tryggheten

AP, Sp, SV og Rødt: Krever at luftambulansekontrakten brytes

Kommentar: Ambulanser og atomvåpen

Pressemelding: Tiltak for å styrke ambulanseberedskapen

Den nye flyambulansen skåret dårligst på kvalitet, men vant på pris

Høie: – Foreløpig ingen ny anbudsrunde

Fødende kvinne i Finnmark fikk ikke ambulansefly: Måtte føde hos fastlege

Sjefen for ambulanseflyene – tjenesten kommer til å bryte sammen

Setter inn svensk ambulansefly uten norskautorisert helsepersonell

Holder øye med ambulanseflyene

Flygere slo alarm, men ble ikke hørt – dette er ren statlig sosial dumping

Pressemelding: Babcock Scandinavian AirAmbulance snakker usant om ambulanseflygerne

Ambulanseflyene står, men ingen sier fra

Ambulanseflykrisen – krever handling fra helseministeren

Luftambulansetjenesten HF i pressemelding: Ser alvorlig på ambulanseflyberedskapen

Pressemelding fra Flygerforbundet: Helseforetaket med ansvar for luftambulansetjenesten setter liv og helse på spill 

Altaposten på lederplass: – Det er sjokkerende at kritisk infrastruktur uteblir

Les også: Leide inn ambulansejet fra Sverige

Og: Ambulanseflyene tilbake i full beredskap

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.