Hopp til hovedinnhold


– Vi kjemper som løver for å unngå kollaps

13 piloter har sagt opp, ytterligere 20 har fått tilbud om ny jobb. – Gjør vi ikke noe nå vil tjenesten kollapse, sier Frank Wilhelmsen, toppsjef i Lufttransport til NRK Norge.
Etter at det ble kjent at Lufttransport tapte kontrakten om ambulanseflyene har 13 piloter, herunder åtte kapteiner, sagt opp sine stillinger med tre måneders varsel.
– Ytterligere 20 piloter har fått tilbud om nye jobber. Det tar mellom fem og syv måneder å lære opp nye piloter, – gjør vi ikke noe nå ligger vi an til å kollapse til høsten, sier Frank Wilhelmsen, toppsjef i Lufttransport i en åpen høring på Stortinget om luftambulanse-saken torsdag.
Høringen kommer etter et representantforslag om å annullere anbudet med selskapet Babcock.
– Vi visste at dette kom til å bli en vanskelig situasjon da vi fikk kunnskap om tilbudet til Babcock, likevel har vi kjempet som løver for å få dette til. Luftambulansetjenesten tok en stor risiko da de aksepterte et tilbud med færre folk, færre fly og kraftige reduksjoner av betingelsene til de ansatte, sier Wilhelmsen under høringen.
Toppsjefen i Lufttransport mener tilbudet burde vært avvist i første omgang.
– Babcock uttalte noen dager etter at de vant kontrakten at de var helt avhengig av våre piloter, men at de måtte vike kraftig på betingelsene sine. Dette er det samme personellet som vi har utdannet og som vi har underskrevet en tariffavtale med, sier Wilhelmsen.
Babcock skal kunne drive tjenesten 900.000 kroner billigere i uken og dermed spare over 280 millioner kroner i løpet av oppdragsperioden på seks år.
Daglig leder i Babcock understreker at de har tilbudt fast jobb til alle pilotene fra Lufttransport.
Les mer om saken hos NRK Norge

Tidligere:

Dette er luftambulansekrisen
Luftambulansepilot: – Det er tungt
Klart for stortingshøring om forslag helseministeren mener er ulovlig
Ekstra ambulansefly koster 600 000 kr i uka
Tilsvar fra adm.dir i Luftambulansetjenesten: Kvaliteten vant
«Drittpakker med rykter om aksjoner må dere avvise på det sterkeste»
Seks av ni ambulansefly delvis utmeldt de neste dagene
Bedriftskompetanse og Babcock avslutter samarbeidet, og Helse Nords styreleder trekker seg fra vervet
Det en advokat later til å tro er en aksjon, er flysikkerhetsarbeid i praksis – og i verdensklasse
Direktøren i Luftambulansetjenesten HF «slipper for lett unna»
Babcock tilbyr 91 piloter i Lufttransport fast jobb, ifølge NHO
Kun 14 av Lufttransports piloter har søkt jobb i det nye selskapet. Nå utvides fristen nok en gang
– Ideelle organisasjoner bør drive luftambulansetjenesten
Utvalg pekte på risikoutsatt luftambulansetjeneste i 2015
Krever gransking av luftambulansetjenesten i nord: – Dette er rasering av den grunnleggende tryggheten
AP, Sp, SV og Rødt: Krever at luftambulansekontrakten brytes
Kommentar: Ambulanser og atomvåpen
Pressemelding: Tiltak for å styrke ambulanseberedskapen
Den nye flyambulansen skåret dårligst på kvalitet, men vant på pris
Høie: – Foreløpig ingen ny anbudsrunde
Fødende kvinne i Finnmark fikk ikke ambulansefly: Måtte føde hos fastlege
Sjefen for ambulanseflyene – tjenesten kommer til å bryte sammen
Setter inn svensk ambulansefly uten norskautorisert helsepersonell
Holder øye med ambulanseflyene
Flygere slo alarm, men ble ikke hørt – dette er ren statlig sosial dumping
Pressemelding: Babcock Scandinavian AirAmbulance snakker usant om ambulanseflygerne
Ambulanseflyene står, men ingen sier fra
Ambulanseflykrisen – krever handling fra helseministeren
Luftambulansetjenesten HF i pressemelding: Ser alvorlig på ambulanseflyberedskapen
Pressemelding fra Flygerforbundet: Helseforetaket med ansvar for luftambulansetjenesten setter liv og helse på spill 
Altaposten på lederplass: – Det er sjokkerende at kritisk infrastruktur uteblir
Les også: Leide inn ambulansejet fra Sverige
Og: Ambulanseflyene tilbake i full beredskap