Luftambulanse
Lykke til i 2020, Babcock!
Babcock har levert over enhver forventning, mener Hans Trygve Holm, redaktør i Avisa Nordland i et innlegg i Nordnorsk debatt.
At vi i pressen jager i flokk er vi alle innforstått med. Når hele pressekorpset løper mot samme mål gir det en voldsom effekt, der massiv dekning skaper virkelighetsbilder som kanskje ikke er hele virkeligheten.
I romjulen hadde mediekommentator Anki Gerhardsen en kommentar om hvordan mediene ensidig kjøper Frode Bergs «jeg er bare et offer»-versjon.
Noe av den samme ensidigheten finner jeg i hvordan vi i media dekker den såkalte «krisen i luftambulansetjenesten».
Sjekker vi statistikken til Babcock så ser vi at fra august til oktober leverte de mellom 90 og 91 prosent tilgjengelighet. I november lå det på 93 prosent. Desembertallene vil bli noe svakere på grunn av teknisk trøbbel og sykdom.
I siste halvdel av november leverte de smått sensasjonelle 98 prosent i Troms og Finnmark spesielt. Det er ikke akkurat krise med slike tall etter å ha driftet noen måneder i sterk motvind fra flere parter.
Som for eksempel fra den dyktige akuttlegen Mats Gilbert som allerede etter 21 dager med Babcock mente kontrakten måtte brytes, og like før jul mente at beredskapen nå var på et kritisk lavmål.
For ikke å glemme at alt fra Bjørnar Moxness til Jonas Gahr Støre roper ut om krise, død og fordervelse for pasienter i nord.
Det merkelige er at det var helt stille fra både røde leger og røde politiske partier da Lufttransport fornyet sitt anbud og fortsatte driften i 2009.
Årsrapporten for Luftambulansetjenesten HF for 2009 forteller om en operativ leveranse på bare 87,94 prosent for året totalt. Og det var faktisk 1,5 prosent økning fra 2008.
I kontrakten Lufttransport fikk og startet på i april 2009 gikk det nesten ett år inn i kontrakten før de hadde alle de nye flyene i operativ drift.
Og jeg har bladd i arkivet og søkt på nett, men finner svært få rop fra Troms og Finnmark om noen krise i luftambulansetjenesten de årene.
Det er så en skulle tro at det ligger noen flere agendaer enn pasientenes beste her. Som for eksempel partipolitisk. Det er jo deilig å skjelle ut statsråd Bent Høie når Erna har fått være statsminister i seks år.
For ikke å glemme at å gjøre ordene privatisering og anbud om til fyord kan skaffe noen nye velgere for en stakket stund. Uten å reflektere et sekund på at luftambulansen har vært privat i stort sett alle år – og levert varene så det holder.
Les hele innlegget i Nordnorsk debatt
Medieklipp om saken
Desember:
Feil på ambulansefly tvang pilot til å avbryte oppdrag
2. juledag: Finnmark er uten ambulansefly
Kan ha lokalisert årsaken til at fire ambulansefly ble satt på bakken
Babcock informerte ikke egne piloter om feil på flyene: – Hårreisende
Tre Babcock-fly settes tilbake i tjeneste
Trapper ned på ekstraflyene – anser beredskapen som god nok
«Jeg har kvidd meg for å gå på vakt i jula, men dette blir bra.»
Brev avslører Lufttransports krav for overtakelse
Babcock fikk full pott på kompetanse i anbudet – uten piloter
Babcock-sjefen om ambulanseflykrisen: Dette gikk galt
AMK-sjef ber politikerne rydde opp i Babcock-krisen
Nyhetsmelding: God ambulanseflyberedskap
Babcock: – Vi ba om gradvis overgang
Striden mellom Helse Nord og UNN eskalerer: – Det er uakseptabelt at de beskylder oss for faktafeil
Babcock informerte ikke egne piloter om feil på flyene: – Hårreisende
Tre Babcock-fly settes tilbake i tjeneste
Kan ha lokalisert årsaken til at fire ambulansefly ble satt på bakken
Luftambulansetjenesten med økonomiske krav overfor Babcock
Høie: Ikke riktig at dette var et spareanbud
Fem nye fly settes inn
Babcock kan få kjemperegning
Har sviktet 286 ganger
Seks av seks fly tilgjengelig i nord
Helse Nord har satt krisestab
Helse Nord: De fleste av de åtte hendelsene kan ikke lastes Babcock
UNN: Åtte uønskede hendelser
Første flylege sier opp jobben
Vil at staten skal ta over flyambulansene
Et av flyene i drift igjen
Tidligere operatør – vi kan være klare relativt raskt
Pilot – det er ikke tatt alvorlig nok
Forbedret ambulanseflyberedskap i november
Legene mistenkte hjerneslag på jenta (3,5 år), det tok 3,5 timer før flyet kom
November:
Syv piloter inn i luftambulanseberedskapen
Ber om støtte fra Forsvaret – igjen
Høie ikke fornøyd med luftambulansetilbudet i nord
Babcock setter inn ekstra ambulansefly i nord
Fagfolk frykter at krisen i flyambulansetjenesten vil vare lenge
Moxnes ble nektet adgang til ambulanseflybasen i Kirkenes
Oktober:
Måtte svare for ambulanseflyberedskapen
Ernas svar om flyambulanse-beredskapen provoserer
September:
Ambulansefly tilbake i tjeneste
August:
Tre ambulansefly satt på bakken etter teknisk feil
Juli:
Normal drift for flyene fra torsdag
Babcock venter full beredskap neste uke
– Treningsplanen for Babcocks piloter var for ambisiøs
– Mange pasienter som ville fått ambulansefly er kjørt med bil
Mads Gilbert om luftambulansekrisen – Vi kan ikke tåle det mye lenger
– Gilbert bidrar til unødig uro
Luftambulansen forlenger kriseplan for ambulansefly i nord
Babcock får hjelp av Forsvaret
Opptil fire uker til ambulanseflyene går som normalt
Forsvaret forlenger midlertidig ambulansehelikopter-base
I flere timer var Nord-Norge uten ett eneste kortbanefly
Slik forklarer Babcock den svekkede beredskapen
Luftambulansen varsler svekket kapasitet
Slik forklarer Babcock den svekkede beredskapen
I flere timer var Nord-Norge uten ett eneste kortbanefly
Kriseplan for luftambulanseovergangen – Forsvaret har ingen ekstra kapasitet
Har helikoptre fra Forsvaret i back up om beredskapen svikter
Frykter ny krise for ambulansefly
Babcocks ambulanseflytjeneste i gang
Juni:
Nye ambulansefly snart på vingene – men luftambulansen varsler svekket kapasitet
April:
Ambulanseflykonflikten løst – partene har blitt enige
Ambulanseflystriden fortsatt ikke løst – pilotopplæring blir forsinket