Hopp til hovedinnhold


Legene mistenkte hjerneblødning på jenta (3 1/2). Det tok 3,5 time før ambulanseflyet kom

I snitt har det vært 13,75 prosent avbrudd hver dag fra midten av oktober til slutten av november på luftambulanseflyene i Kirkenes, Alta og Tromsø, skriver iFinnmark (krever innlogging).
Siste: Forbedret ambulanseflyberedskap i november
Les mer: Syv piloter inn i luftambulanseberedskapen

I oktober i år fikk 113-sentralen inn en melding fra Nordkyn. Et barn på 3 1/2 år hadde falt og slått hodet i asfalten, hun var bevisstløs og mor fikk ikke kontakt med barnet.

Ifølge tidligere kommuneoverlege Jan Eggesvik kom lege raskt til stedet, og det ble konkludert med at hun hadde symptomer på hjerneblødning.

Alarmsentralen ble varslet og barnet måtte fraktes til sykehus raskt, men på grunn av dårlig vær og manglende besetning på luftambulanseflyene, tok det tre og en halv time før flyet kunne lande og få fraktet barnet til sykehuset.

Dette er ett av flere eksempler på avvik på luftambulansefly i Finnmark i høst.

Mer: Ber om støtte fra Forsvaret – igjen
Bakgrunn: Høie ikke fornøyd med luftambulansetilbudet i nord
Les også: Babcock setter inn ekstra ambulansefly i nord

Forskjellige kontrakter

Kontrakten mellom Luftambulansetjenesten HF og Babcock har imidlertid ingen krav om tilgjengelighet i prosent, i motsetning til forrige kontraktrunde, ifølge Luftambulansetjenesten HF. I stedet er det tre krav, som ved beredskapsavvik utløser økonomisk straff for operatør:

  • For hvert fly i døgnberedskap kan operatør ikke ha mer enn 12 timer utmelding pga. planlagt teknisk vedlikehold per måned.
  • For hvert fly i døgnberedskap kan operatør ikke ha mer enn 12 timer utmelding pga. mangel på personell per måned.
  • Ved uforutsette teknisk feil skal det, så raskt som mulig og senest etter 12 timer, settes inn reservefly.

«I forrige flykontrakt lå det, litt forenklet sagt, et krav til operatør om å levere 95 prosent beredskap med fly og piloter tilgjengelig på vakt målt i gjennomsnitt over tre måneder.», skriver Luftambulansetjenesten HF på sine nettsider.

Ikke fornøyd

Sjef for flyoperasjoner i Babcock, Hans Skog-Andersen, sier de har gått igjennom tallene fra iFinnmark. Han er ikke fornøyd med det som kommer fram.

iFinnmark har sendt spørsmål om hva Luftambulansetjensten HF tenker om avbruddene.
– Vi var ikke fornøyd med beredskapen imot slutten av oktober. Den var generelt for lav, og har variert for mye. Derfor har vi bedt Babcock sette inn et ekstra fly. Det gjorde de. Og vi ba forsvaret bistå med et helikopter, sier Knut Haarvik, kommunikasjonsrådgiver i Luftambulansetjenesten HF.

Gikk bra til slutt

Historien endte godt for barnet på Nordkyn. Likevel er flere kritisk til beredskapen i Finnmark.

Les mer om saken hos iFinnmark (krever innlogging)