I flere timer var Nord-Norge uten ett eneste kortbane-fly

Luftambulansebyttet skaper store problemer, men UNN vet foreløpig ikke om det har fått konsekvenser for liv og helse, ifølge Nordlys (krever innlogging).

Lufttransport, ambulansefly. Foto: Live Oftedahl

Bakgrunn: Babcocks ambulanseflytjeneste er i gang

Les mer: Slik forklarer Babcock den svekkede beredskapen

Tidligere: – Forsvaret har ingen ekstra beredskap

Mer: Har helikoptre fra Forsvaret i back up om beredskapen svikter

Les også: Frykter ny krise for ambulansefly

Situasjonen iluftambulansetjenesten er anstrengt. Det melder helseforetaket LAT HF selv onsdag. Blant annet er det svært begrenset kapasitet til å fly på kortbanenettet.

Etter operatørbyttet mandag har sykehusene rapportert daglig til Helse Nord om konsekvensene.

De siste dagene har det vært få, og tidvis ingen fly som kan lande på kortbanenettet. Onsdag melder Flykoordineringssentralen at fire av Babcocks fly er i drift, men to av dem brukes til trening.

På dagtid skal det egentlig være ni fly tilgjengelig. LAT HF har leid inn to jetfly, i tillegg har Babcock hentet inn to fly fra Sverige. Ingen av de innleide flyene kan lande på kortbanenettet.

«Eskalert»

Nord-Norges største sykehus, UNN, har levert tre rapporter etter operatørbyttet, som skjedde natt til mandag.

I den siste rapporten skriver klinikksjef Jon Mathisen ved AMK i Tromsø at situasjonen var utfordrende på tirsdag, men at den har «eskalert ytterligere onsdag».

– Det er mest krevende å få pasienter transportert fra/til kortbanenettet. Tirsdag var det begrenset med ressurser, og dette har eskalert ytterligere hittil onsdag. Flere krevende oppdrag tirsdag ettermiddag, men disse ble gjennomført med innleid ressurs, skriver klinikksjef Mathisen.

Mathisen vil ikke kommentere situasjonen til Nordlys, men viser til de tre rapportene han har skrevet. I onsdagens rapport står det at UNN i Tromsø har interne kapasitetsproblemer, som belaster flysituasjonen ytterligere.

«Intensiv i Tromsø er helt full, noe som gir ringvirkninger videre inn i UNN Tromsø. UNN har pasienter som venter på operasjon, men som vi ikke har kapasitet til. Disse flys dermed ut av regionen», står det videre.

Vet ikke de medisinske konsekvensene

Onsdag måtte to intensivtransporter forskjellige steder i Nord-Norge gjøres med helikopter i stedet for fly.

Tirsdag var det 20 pasienter i regionen som ventet på tilbakeføring medambulansefly. I loggen fra tirsdag står det at intensivkapasiteten i Nord-Norge er fullt utnyttet, som igjen påvirker planlegging og gjennomføring av oppdrag med alvorlig syke pasienter.

De skriver videre at den nye operatøren bruker tid på å bli kjent med nytt utstyr, nytt personell og nye oppgaver.

– Vi opplever derfor at det er en økt risiko ved kompliserte oppdrag, skriver Jon Mathisen til Helse Nord.

Et kuvøseoppdrag måtte gjøres med Sea King, ambulansehelikopteret fra Brønnøysund måtte brukes på et akuttoppdrag fra Mo i Rana til Bodø, og ett oppdrag måtte flyttes til bilambulanse.

– Vi har ikke oversikt over eventuelle medisinske konsekvenser, skriver Mathisen.

Kritisk mangel

I mandagens rapport fra UNN kommer det frem at det i flere timer mandag ikke var et eneste fly som kunne lande på kortbanenettet. Dermed var alle kortbaneflyplassene i Nord-Norge uten ambulansefly: Brønnøysund, Sandnessjøen, Mosjøen, Mo i Rana, Røst, Leknes, Svolvær, Stokmarknes, Sørkjosen, Hammerfest, Hasvik, Berlevåg, Båtsfjord, Honningsvåg, Mehamn, Vadsø og Vardø.

Les mer om saken hos Nordlys (krever innlogging)

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.