Hopp til hovedinnhold


Luftambulansetjenesten: Slik forklarer Babcock den svekkede beredskapen

Babcock forklarer at trening av mannskapet er årsaken til den svekkede beredskapen i luftambulansetjenesten, melder iTromsø (krever innlogging).

Siste: I flere timer var Nord-Norge uten ett eneste kortbanefly
Bakgrunn: Babcocks ambulanseflytjeneste er i gang
Tidligere: – Forsvaret har ingen ekstra beredskap
Mer: Har helikoptre fra Forsvaret i back up om beredskapen svikter
Les også: Frykter ny krise for ambulansefly
Onsdag morgen meldte NRK at ambulanseberedskapen i nord var svekket etter at Babcock overtok luftambulansetjenesten i Norge. Overtakelsen skjedde klokken 24.00 natt til mandag.
Mediekontakt i Babcock, Roger Solheim sier at Babcock har hatt det travelt etter NRKs meldinger.
– Når NRK melder at man skal være bekymret, så blir det mye å gjøre, sier Solheim.
Han sier at Babcock var klar over at overtakelsen ville bli travel.
– Vi visste at det ville bli krevende. Vi garanterte jobb til piloter i tjenesten da vi vant kontrakten. 91 av dem har valgt å begynne hos oss, og det er klart det er krevende når de har hatt en annen arbeidsgiver fram til 30. juni, og så begynner de hos oss ett minutt over tolv, natt til første juli, sier Solheim.
– Dette er erfarne og kompetente piloter, men når man bytter flyselskap må man gjennom trening, legger han til.

– Svært begrenset kapasitet

På sine nettsider skriver Luftambulansetjenesten:
«3. juli. I dag har ambulanseflyberedskapen vært anstrengende med svært begrenset kapasitet på kortbane. Situasjonen er bedre nå i ettermiddag.»
Vanlig beredskap for Luftambulansetjenesten er at de har ni fly på beredskap på dagtid. Ifølge Luftambulansetjenestens nettsider var det onsdag fra klokken 11.00 til klokken 14.00 kun ett fly i beredskap.
Fra klokken 14.00 skulle dette økes til to fly. I tillegg har de hatt to-tre fly på trening med noe redusert beredskap, samt 3 ekstrafly i beredskap.

Linecheck

Solheim forklarer at årsaken til den reduserte beredskapen er at crewet skal gjennom et treningsprogram, en såkalt linecheck.
– Det som skaper utfordringer er at alle må gjennom linetrening. Det vil si at de må fly noen strekk med instruktør før de blir sjekket ut, og kan fly som normalt, sier Solheim.
Linechecken involverer bakketrening, evakueringstrening og avslutningsvis noen flyrunder med instruktører. Dette gjelder de døgnbemannede flyplassene i Kirkenes, Alta, Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen.
– For at treningen skal bli mest mulig effektiv, ønsker vi at linechecken skal prioriteres. Dette fører til at flyene og crewet er tatt ut av normal beredskap. Men hvis det av helsemyndighetene vurderes som nødvendig, så kan disse flyene omdirigeres til å ta imot pasienter. Alle har sykepleier om bord, sier Solheim.
– Etter treningen vil beredskapen normaliseres, legger han til. – Det meste har gått som planlagt, men det har vært noen uforutsette hendelser. Det har vært noen piloter som ikke var klar til å fly, og i tillegg var det et fly med tekniske problemer, som nå er løst, sier Solheim.
Les mer om saken hos iTromsø (krever innlogging)