Har helikoptre fra Forsvaret i back-up om beredskapen svikter

Natt til mandag overtok flyselskapet Babcock SAA driften av ambulanseflyene i Norge. Helikoptre fra Forsvaret og et ekstra crew fra den gamle operatøren står klare som back-up, skriver Dagens Medisin.

Flyambulanse Beech 200. Foto: Lufttransport

Les også: Babcocks ambulanseflytjeneste i gang

Etter midnatt natt til mandag ble nye ambulansefly satt i drift ved landets syv ambulanseflyplasser. Luftambulansetjenesten er offentlig og eies av de fire regionale helseforetakene. Babcock SAA vant i fjor anbudet for perioden 2019 til 2030, som har en kostnadsramme på 2,6 milliarder kroner.

– Vi er så godt forberedt som vi kan være, sier kommunikasjonsrådgiver Knut Haarvik i Luftambulansetjenesten HF som driver luftambulansetjenesten på vegne av de regionale helseforetakene.

Overgangen fra den tidligere operatøren Lufttransport AS til Babcock SAA, har budt på flere utfordringer. Blant annet har den nye operatøren hatt lange forhandlingsrunder med både piloter og flyteknikere. 90 piloter har gått til sak mot sin nye arbeidsgiver og for få dager kom nyheten om at den tidligere operatøren har sendt inn en bekymringsmelding til Luftambulansetjenesten HF.

Forsvarshelikoptre står klare

I en tiltaksplan utarbeidet av Luftambulansetjenesten HF som Dagens Medisin har fått innsyn i står å lese at helseforetaket mener at den største risikoen er knyttet til overtakelsestidspunktet og de påfølgende dagene.

– Vi har forankret tiltakene i de medisinske miljøene som koordinerer tjenesten og er enige i at dette er tiltak som vil fungere i overgangsperioden på to uker. Vi har blant annet to helikoptre fra Forsvaret og et crew fra Norsk luftambulanse som kan settes inn dersom det imot alle solemerker skulle være noe vi har oversett, sier Haarvik.

Dette er blant tiltakene i planen:

  • Frem til 10. juli er beredskapsnivået økt og det skal gjennomføres daglige statusmøter mellom helseforetaket og Babcock
  • Det innføres flere tiltak for å sikre beredskapen. Blant annet er den gamle operatøren Norsk Luftambulanse hentet inn som bakvakt frem til klokken 12 på fredag. Også to helikoptre fra Forsvaret står klare.
  • To jetfly fra kommersielle flyselskaper stiller ved behov.

Det blir ikke gjennomført noen planlagte tilbakeføringsoppdrag mandag 1. juli.

Det er Babcock som har ansvar for å kompensere for beredskapssvikt etter leverandørbyttet.

Les mer om saken hos Dagens Medisin

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.