Hopp til hovedinnhold


God ambulanseflyberedskap

Ambulanseflyberedskapen i Norge er i dag god, med mange ekstra innleide fly, melder Luftambulansetjenesten HF i en nyhetsmelding.

I dag, tirsdag 17. desember, er det totalt 14 fly tilgjengelig. Normalt sett skal det være ni fly. Luftambulansetjenesten vurderer at både flyplasser med kort og lang rullebane vil ha god beredskap. I dag har det vært svært mange øyeblikkelig hjelp oppdrag. Det har krevd mye koordinering og god utnyttelse av de tilgjengelige ressursene.

Tilgjengelige fly:

Luftambulansetjenesten har normalt 9 fly i beredskap på dagtid. I dag er de fordelt slik:

  • Seks kortbanefly stasjonert i Kirkenes, Alta, Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund
  • To kortbanefly med værbegrensninger inn til propell er justert, Alta og Gardermoen
  • Ett jetfly, langbane, Gardermoen
  • (+ To reserve kortbanefly. Et med ferdig justert propell som snart settes inn i Alta, og et på planlagt vedlikehold)

I tillegg har Babcock satt inn følgende ekstrafly

  • Ett kortbanefly i Tromsø med eget mannskap
  • Ett langbanefly, i Alta med eget mannskap
  • Ett jetfly stasjonert på Gardermoen med eget mannskap
  • Dette medfører at Nord-Norge har normalt antall kortbanefly på normal beredskap, samt et kortbanefly (med restriksjoner) og et langbanefly mer en vanlig.

Ekstra innleide fly og helikopter fra andre operatører:

  • Ett jetfly fra JoinJet med lege og sykepleier ombord, Gardermoen
  • Ett jetfly fra AirWing med lege og sykepleier ombord, Gardermoen
  • Forsvarets Bell-helikopter i Kirkenes, med lege og sykepleier ombord.
  • Dette medfører at tilgangen på luftambulanseleger og tilgangen på langbanefly er vesentlig bedre enn vanlig.

I tillegg til flyene, er 20 ambulanse- og redningshelikoptre tilgjengelige i Norge, inkludert Forsvarets Bell-helikopter stasjonert i Kirkenes.
Teknisk justering
Fredag 6. desember satt Babcock Scandinavian AirAmbulance AS fire av luftambulansetjenestens kortbanefly på bakken med en teknisk uregelmessighet i propellområdet. For å sikre økt flysikkerhet innførte operatøren også utvidet værbegrensing på de 6 kortbaneflyene som ikke hadde hatt dette propellproblemet. Samlet ga dette en betydelig svekket beredskap. For å kompensere for dette har Babcock og oppdragsgiver Luftambulansetjenesten HF satt inne fra tre til seks ekstra fly den siste uka.
I dag gjenstår det for Babcock å justere propellene på de to flyene som kun har dagberedskap ved basene Alta og på Gardermoen. Selskapet mener dette skal være gjort i løpet av uken.
Fremover
– Som en ekstra sikkerhet holder vi alle ekstra flyene frem mot helga. Babcock skal også stille med ekstra fly i Finnmark inn til selskapet leverer høy og jevn beredskap med tjenestens egne fly, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF, Øyvind Juell.
Både Luftambulansetjenesten HF og Helse Nord RHF opprettholder gul beredskap inntil behovet for ekstraordinære ressurser er borte, og Babcock har vist stabil leveranse med egne ressurser.
Les hele nyhetsmeldingen hos Luftambulansetjenesten 

Mer om saken: 

Desember: 
Striden mellom Helse Nord og UNN eskalerer: – Det er uakseptabelt at de beskylder oss for faktafeil
Babcock informerte ikke egne piloter om feil på flyene: – Hårreisende
Tre Babcock-fly settes tilbake i tjeneste
Kan ha lokalisert årsaken til at fire ambulansefly ble satt på bakken
Luftambulansetjenesten med økonomiske krav overfor Babcock
Høie: Ikke riktig at dette var et spareanbud
Fem nye fly settes inn
Babcock kan få kjemperegning
Har sviktet 286 ganger
Seks av seks fly tilgjengelig i nord
Helse Nord har satt krisestab
Helse Nord: De fleste av de åtte hendelsene kan ikke lastes Babcock
UNN: Åtte uønskede hendelser
Første flylege sier opp jobben
Vil at staten skal ta over flyambulansene
Et av flyene i drift igjen
Tidligere operatør – vi kan være klare relativt raskt
Pilot – det er ikke tatt alvorlig nok
Forbedret ambulanseflyberedskap i november
Legene mistenkte hjerneslag på jenta (3,5 år), det tok 3,5 timer før flyet kom
November: 
Syv piloter inn i luftambulanseberedskapen
Ber om støtte fra Forsvaret – igjen
Høie ikke fornøyd med luftambulansetilbudet i nord
Babcock setter inn ekstra ambulansefly i nord
Fagfolk frykter at krisen i flyambulansetjenesten vil vare lenge
Moxnes ble nektet adgang til ambulanseflybasen i Kirkenes
Oktober:
Måtte svare for ambulanseflyberedskapen
Ernas svar om flyambulanse-beredskapen provoserer
September: 
Ambulansefly tilbake i tjeneste
August: 
Tre ambulansefly satt på bakken etter teknisk feil
Juli: 
Normal drift for flyene fra torsdag
Babcock venter full beredskap neste uke
– Treningsplanen for Babcocks piloter var for ambisiøs
– Mange pasienter som ville fått ambulansefly er kjørt med bil
Mads Gilbert om luftambulansekrisen – Vi kan ikke tåle det mye lenger
– Gilbert bidrar til unødig uro
Luftambulansen forlenger kriseplan for ambulansefly i nord
Babcock får hjelp av Forsvaret
Opptil fire uker til ambulanseflyene går som normalt
Forsvaret forlenger midlertidig ambulansehelikopter-base
I flere timer var Nord-Norge uten ett eneste kortbanefly
Slik forklarer Babcock den svekkede beredskapen
Luftambulansen varsler svekket kapasitet
Slik forklarer Babcock den svekkede beredskapen
I flere timer var Nord-Norge uten ett eneste kortbanefly
Kriseplan for luftambulanseovergangen – Forsvaret har ingen ekstra kapasitet
Har helikoptre fra Forsvaret i back up om beredskapen svikter
Frykter ny krise for ambulansefly
Babcocks ambulanseflytjeneste i gang
Juni: 
Nye ambulansefly snart på vingene – men luftambulansen varsler svekket kapasitet
April: 
Ambulanseflykonflikten løst – partene har blitt enige
Ambulanseflystriden fortsatt ikke løst – pilotopplæring blir forsinket