Hopp til hovedinnhold


Mads Gilbert om ambulanseflykrisen: – Vi kan ikke tåle det mye lenger

Luftambulansekrisen går inn i sin fjerde uke. – Det kan ikke vare. Det er ikke et argument at det ikke har kostet liv, sier overlege Mads Gilbert til VG.
Siste: Luftambulansen forlenger kriseplan for ambulansefly i nord
Mer: Babcock får hjelp av Forsvaret og Forsvaret forlenger midlertidig ambulansehelikopter-base
Tidligere: I flere timer var Nord-Norge uten ett eneste kortbanefly
Bakgrunn: Luftambulansen varsler svekket kapasitet og Slik forklarer Babcock den svekkede beredskapen
Les også: Kriseplan for luftambulanseovergangen – Forsvaret har ingen ekstra kapasitet
Enda mer: Har helikoptre fra Forsvaret i back up om beredskapen svikter
Les også: Frykter ny krise for ambulansefly

– Situasjonen er helt uforsvarlig og uholdbar. Denne krisen skulle aldri ha oppstått, nå har den vart i tre uker, sier Mads Gilbert.

Han er overlege ved Akuttmedisinsk avdeling ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN), Rødt-politiker i Tromsø og kjent fra TV-serien «113».

Beredskapen for luftambulansetjenesten har vært svekket, særlig i Nord-Norge, siden Babcock SAA overtok driften av ambulansefly i Norge 1. juli. Trening for piloter skulle ta to uker, men nå har krisetiltakene for luftambulansetjenesten blitt forlenget flere ganger, sist til 3. august.

  • To jetfly med svensk besetning og base i Kirkenes og Bodø
  • Forsvarets ambulansehelikopter med base i Kirkenes
  • Et jetfly med medisinsk personale med base i Billund i Danmark, med forbehold om ledig kapasitet

– Det kan ikke være sånn at kriteriet for et vellykket operatørskifte er at ingen dør, sier Gilbert.

Han lister opp problemer som forsinkelser, ubehag, kødannelse, bruk av ekstraressurser og helsepersonell midt i sommerferien. Men de verste konsekvensene av dårlig beredskap merker man ikke før det går skeis.

Knut Haarvik, kommunikasjonsrådgiver i Luftambulansetjenesten, kjenner seg ikke igjen i Gilberts beskrivelse av situasjonen.

– Dette er en uttalelse som er useriøs, og den får stå for Gilberts regning.

– Har holdt kjeft i over tre uker

Babcock, Luftambulansetjenesten og helseministeren har alle hatt to år på å planlegge overtagelsen, påpeker Gilbert.

– Nå har fagfolk i helsetjenesten, ikke minst i Nord-Norge, vært lojale og holdt kjeft over tre uker for å få til samarbeid med ny operatør. Når dette nå kan vare i ukevis, må vi si fra om at vi ikke kan akseptere det.

Denne uken er overlegen vært på vakt på Svalbard, og har selv kjent usikkerheten ved svekket beredskap.

– Vi kan ikke tåle det mye lenger. Alle lokalsykehus og store sykehus har satt opp ekstra tiltak og vist stor tålmodighet overfor disse unngåelige problemene. De har overført pasienter, satt dem på vent, de har blitt fløyet i ambulansehelikopter, redningshelikopter og ambulansebil.

Haarvik i Luftambulansetjenesten mener tiltaksplanen virker.

– Alle pasienter som har hatt behov for hjelp har fått det. Dessverre har oppstartsutfordringene til ny operatør vart noe lengre enn det vi hadde sett for oss.

Haarvik mener det alltid har vært utfordringer med operatørbytter i ambulanseflytjenesten i Norge.

Les mer om saken hos VG