Hopp til hovedinnhold


Babcock venter å nærme seg full beredskap neste uke

Klarte ikke å trene pilotene før overtakelsen av ambulansetjenesten, skriver Teknisk Ukeblad.

Babcock overtok luftambulansetjenesten i Norge 1. juli, men beredskapen har i ettertid vært redusert fordi flyene ikke har vært operative. For å bøte på den svekkede beredskapen har luftambulansetjenesten satt inn innleide fly. Forsvaret har i tillegg satt inn et Bell 412 helikopter for å bøte på situasjonen.
Kriseløsningen med innleide fly og helikopter skulle i utgangspunktet gjelde til 12. juli, deretter ble den gjeldende til 19. juli og nå gjelder kriseløsningen til 2. august.
– I neste uke nærmer vi oss full beredskap, men har valgt å fortsette med støtte fra Sverige. I tillegg har Luftambulansetjenesten leid inn helikopter fra Forsvaret og to ekstra jetfly for å dekke behovet for å frakte pasienter, skriver daglig leder Marius Hansen i Babcock Scandinavian AirAmbulance i en e-post via kommunikasjonsrådgiver Roger Solheim.
Babcock har 10 Beech B250-fly som opererer på kortbane og en Citation Latitude jet for Luftambulansetjenesten HF. B250 er en oppgradert versjon av ambulanseflyene som har vært brukt i tjenesten i mange år.
Jeten og en B250 er stasjonert på Gardermoen. De øvrige flyene er stasjonert på basene i Kirkenes, Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Alta.
Problemet er at pilotene ikke er trent for de nye flytypene. Solheim har tidligere sagt til Nordlys at de 91 pilotene som ble med fra den forrige operatøren ikke kunne trene på den nye flytypen før overtakelsen.

Du kan lese hele saken her