Ambulanse
Luftransport svarer på redaktørens kommentar: Statistikk kan brukes til så mangt
Hvorfor LAT har endret sin rapporteringspraksis er uvisst, skriver Kjetil Indrevik driftsdirektør i Lufttransport i en kommentar i Avisa Nordland.
Bakgrunn: Lykke til i 2020, Babcock!
I en kommentar fra redaktør Hans Trygve Holm i Avisa Nordland (AN) vises det til flere sammenlikninger av statistiske tall.
Her er ikke det statistiske materiale brukt korrekt. Epler må sammenliknes med epler.
I denne kommentaren fra AN-journalisten skjer ikke dette. Tallene som oppgis for Babcock er tilgjengelighet innenfor operatørens kontroll, som det virker som LAT offentliggjør i dag, mens tallene som oppgis for Lufttransport er den faktiske tilgjengelighet, der blant annet utmelding pga hviletid (duty), manglende sykepleier mm. er trukket fra, og følgelig blir lavere.
I vårt samvirke med LAT HF gjennom mange år var det bestandig dette tallet, faktisk tilgjengelighet, som ble benyttet, og kommunisert, for måling av tjenestens prestasjoner. Det er også den faktiske tilgjengelighet som betyr noe for samfunnet, da dette kort og godt gjenspeiler når flyet kan benyttes som ambulansefly.
Hvorfor LAT har endret denne rapporteringspraksis er uvisst.
2008 og 2009-tallene som benyttes her stammer fra den atter foregående kontrakt, hvor kravene var svakere enn mellom 2009-2019 (95%) kontrakten, som igjen er svakere enn 2019-2024 kontrakten, (ca. 98%)
Statistikk kan som kjent brukes til det formål man ønsker å tilfredsstille, og her er AN journalisten på gyngende grunn, når han sammenlikner tilgjengelighet innenfor operatørens kontroll for Babcock med Lufttransport sin faktiske tilgjengelighet.
Tilgjengeligheten for Lufttransport i 2009 (innenfor operatørens kontroll) var 94,51% (gammel og ny kontrakt)
Faktum, etter ny kontrakt ble satt i kraft i har Lufttransport produsert 1-3% over kontrakten (95%) hvert eneste kvartal (alle tall som tilgjengelighet innenfor operatørens kontroll), bortsett fra våren 2018 (laveste tilgjengelighet i hele kontraktsperioden 2. kvartal på 88,92%,) da personellet valgte å forlate tjenesten. Når dette var rettet opp, avsluttet vi med 96,2% i første halvår 2019.
AN journalisten bør etterspørre disse tallene (faktisk tilgjengelighet) hos LAT i Bodø før han foretar sine sammenlikninger, da det som sagt er de som er oppgitt for Lufttransport gjennom våre kontraktsperioder. Det spørs om ikke disse statistikkene da kryper faretruende nedover 80-tallet, og for Nord-Norge av og til helt til 80% etter 1.juli.
Etter det jeg minnes var det både leger og politikere som hadde en mening om dette våren 2018, da Lufttransport ikke presterte i henhold til Kontrakten. Akkurat som de har det nå.
Det som også er et interessant tall å se på, er bruken av begrepet hviletid, hvor stor prosent utgjør dette for de 5 siste måneder kontra de foregående år? Dette tallet er viktig, for det sier noe om hvor stort presset er på tjenesten, og ja, det er høyt for de siste 5 måneder. Så det er mulig de legene som omtales som «røde» har rett i sine påstander likevel, når statistikken leses av noen som forstår den, og det gjør de, for det er som sagt den faktisk leverte beredskap som legene må forholde seg til.
Les hele kommentaren i Avisa Nordland
Medieklipp om saken
Desember:
Feil på ambulansefly tvang pilot til å avbryte oppdrag
2. juledag: Finnmark er uten ambulansefly
Kan ha lokalisert årsaken til at fire ambulansefly ble satt på bakken
Babcock informerte ikke egne piloter om feil på flyene: – Hårreisende
Tre Babcock-fly settes tilbake i tjeneste
Trapper ned på ekstraflyene – anser beredskapen som god nok
«Jeg har kvidd meg for å gå på vakt i jula, men dette blir bra.»
Brev avslører Lufttransports krav for overtakelse
Babcock fikk full pott på kompetanse i anbudet – uten piloter
Babcock-sjefen om ambulanseflykrisen: Dette gikk galt
AMK-sjef ber politikerne rydde opp i Babcock-krisen
Nyhetsmelding: God ambulanseflyberedskap
Babcock: – Vi ba om gradvis overgang
Striden mellom Helse Nord og UNN eskalerer: – Det er uakseptabelt at de beskylder oss for faktafeil
Babcock informerte ikke egne piloter om feil på flyene: – Hårreisende
Tre Babcock-fly settes tilbake i tjeneste
Kan ha lokalisert årsaken til at fire ambulansefly ble satt på bakken
Luftambulansetjenesten med økonomiske krav overfor Babcock
Høie: Ikke riktig at dette var et spareanbud
Fem nye fly settes inn
Babcock kan få kjemperegning
Har sviktet 286 ganger
Seks av seks fly tilgjengelig i nord
Helse Nord har satt krisestab
Helse Nord: De fleste av de åtte hendelsene kan ikke lastes Babcock
UNN: Åtte uønskede hendelser
Første flylege sier opp jobben
Vil at staten skal ta over flyambulansene
Et av flyene i drift igjen
Tidligere operatør – vi kan være klare relativt raskt
Pilot – det er ikke tatt alvorlig nok
Forbedret ambulanseflyberedskap i november
Legene mistenkte hjerneslag på jenta (3,5 år), det tok 3,5 timer før flyet kom
November:
Syv piloter inn i luftambulanseberedskapen
Ber om støtte fra Forsvaret – igjen
Høie ikke fornøyd med luftambulansetilbudet i nord
Babcock setter inn ekstra ambulansefly i nord
Fagfolk frykter at krisen i flyambulansetjenesten vil vare lenge
Moxnes ble nektet adgang til ambulanseflybasen i Kirkenes
Oktober:
Måtte svare for ambulanseflyberedskapen
Ernas svar om flyambulanse-beredskapen provoserer
September:
Ambulansefly tilbake i tjeneste
August:
Tre ambulansefly satt på bakken etter teknisk feil
Juli:
Normal drift for flyene fra torsdag
Babcock venter full beredskap neste uke
– Treningsplanen for Babcocks piloter var for ambisiøs
– Mange pasienter som ville fått ambulansefly er kjørt med bil
Mads Gilbert om luftambulansekrisen – Vi kan ikke tåle det mye lenger
– Gilbert bidrar til unødig uro
Luftambulansen forlenger kriseplan for ambulansefly i nord
Babcock får hjelp av Forsvaret
Opptil fire uker til ambulanseflyene går som normalt
Forsvaret forlenger midlertidig ambulansehelikopter-base
I flere timer var Nord-Norge uten ett eneste kortbanefly
Slik forklarer Babcock den svekkede beredskapen
Luftambulansen varsler svekket kapasitet
Slik forklarer Babcock den svekkede beredskapen
I flere timer var Nord-Norge uten ett eneste kortbanefly
Kriseplan for luftambulanseovergangen – Forsvaret har ingen ekstra kapasitet
Har helikoptre fra Forsvaret i back up om beredskapen svikter
Frykter ny krise for ambulansefly
Babcocks ambulanseflytjeneste i gang
Juni:
Nye ambulansefly snart på vingene – men luftambulansen varsler svekket kapasitet
April:
Ambulanseflykonflikten løst – partene har blitt enige
Ambulanseflystriden fortsatt ikke løst – pilotopplæring blir forsinket
.