Nedgang i antall drepte i trafikken i 2024

Jørn Finsrud
nyhetsstudio

Foreløpige tall viser at 90 personer omkom i trafikken i fjor, fem av dem i årets siste måned. Dette er en nedgang på nesten 20 prosent færre drepte, sammenliknet med 2023. Ikke siden 2021, da 80 omkom, har så få mistet livet i trafikken.

– Det er bra at vi nå har en nedgang, etter flere år med økning. Da beveger vi oss forhåpentligvis i riktig retning. Men vi er dessverre fortsatt altfor langt unna der vi skal være. Vi er langt bak det nasjonale målet – og ikke minst savner nesten hundre familier noen de er glad i. Dessverre fikk vi en forferdelig avslutning på året. I Nordland mistet tre passasjerer livet i en alvorlig bussulykke, sier fagdirektør i Trygg Trafikk, Tanja Loftsgarden i en pressemelding.

De fleste trafikantgruppene opplevde en nedgang i 2024 – med noen få unntak. Bilførere og -passasjerer har hatt størst nedgang, mens motorsyklister, elsparkesyklister og fotgjengere ikke har den samme utviklingen.

– Fortsatt omkommer altfor mange motorsyklister, så her trenger vi flere tiltak. Et av forslagene er å heve aldersgrensen for lett MC. I 2024 omkom fire elsparkesyklister, mens ingen omkom på det kjøretøyet året før. Til tross for strengere reguleringer må vi fortsatt gjøre mer for å redusere antall alvorlige ulykker for denne gruppen. Hjelmpåbud for elsparkesyklister bør vurderes på nytt, sier Loftsgarden.

Trygg Trafikk ber om at justismyndighetene satser enda mer på trafikksaker i tiden fremover. Forskning fra blant annet Transportøkonomisk institutt viser at en økning i antall trafikkontroller har positiv effekt for å få ned antall drepte og hardt skadde i trafikken, samtidig er dette samfunnsøkonomisk lønnsomt.

– Innsatsen fra mange ulike aktører er avgjørende for å lykkes med godt trafikksikkerhetsarbeid. Politiets rolle er livsviktig i dette arbeidet, deres innsats må prioriteres i enda større grad. Her håper vi at justisministeren ser det samme som oss, og sørger for at blant annet utrykningspolitiet styrkes.

I tillegg til å styrke politiets operative trafikkarbeid håper Trygg Trafikk på presiseringer i dagens regelverk når det gjelder håndholdt mobiltelefon i bil og muligheten for å inndra kjøretøy for villmannskjøring.

– En viktig endring vil være at det blir ulovlig å holde telefonen mens du kjører. En slik presisering gjør det enklere for politiet å håndheve loven, men også enklere for sjåfører å forstå hva som er tillatt, og hva som ikke er det. Det samme gjelder for villmannskjøring. Her ønsker vi en presisering av hvilket handlingsrom politiet har ved ekstreme overtredelser av vegtrafikkloven, sier Loftsgarden.

Akershus har hatt flest omkomne i trafikken med 12 personer. Innlandet har derimot hatt en halvering fra 18 omkomne i 2023, til ni omkomne i fjor.

– Flere fylker har hatt historisk få omkomne i trafikken sammenlignet med tidligere år. Innlandet, Vestfold, Agder, Vestland og Trøndelag skiller seg ut med færre omkomne i fjor. Vestfold (2) har ikke hatt så få drepte i trafikken tidligere som vi kjenner til, avslutter Loftsgarden i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS