Tilsynsrapport mot Telenor klar på nyåret

Jørn Finsrud
nødnett nyhetsstudio

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varsler at den omfattende tilsynsrapporten om Telenors gjentatte problemer med nødnummer-tjenestene i høst først vil bli publisert etter nyttår. 

Opprinnelig skulle hovedfunn og foreløpige konklusjoner legges frem før jul, men arbeidet tar lengre tid enn planlagt.

– Vi forstår at mange har behov for å få svar på hvorfor dette har skjedd og hvilke konsekvenser det vil få for Telenor. Vi jobber så effektivt og grundig som mulig, men tilsynet omfatter flere alvorlige hendelser. Det har vært nødvendig å utvide arbeidet flere ganger, sier sikkerhetsdirektør Svein Scheie i Nkom.

Nkom har gransket fire hendelser som har rammet nødnummer-tjenestene i løpet av høsten.

  • 29. august: Nødnummer 112 var utilgjengelig i nesten 2,5 timer. Innringere fikk ikke kontakt med nødsentralene, noe som skapte en alvorlig situasjon.
  • 16. september: En feil gjorde at samtaler til nødnumrene ble oppfattet som stumme hos nødetatene. Samtidig viste anrop fra Telenors kunder til 113 tidvis feil telefonnummer fra innringer.
  • 17.–18. oktober: Et utfall som varte i over tre timer påvirket 110 og 112. Selv om reserveløsninger delvis avhjalp situasjonen, avdekket hendelsen sårbarheter i systemet.
  • 13. november: En stor feil rammet flere systemer i Telenors mobilnett. Nødnumrene 110, 112 og 113, samt politiets 02800-nummer, fungerte ikke som normalt fra kl. 10.25 til 16.40. Samtidig var det betydelige forsinkelser for vanlige samtaler i mobilnettet.

Nkom ser alvorlig på hendelsene og peker på behovet for å styrke robustheten i systemene som sikrer nødnummer-tjenestene. Hendelsene har avdekket store sårbarheter som kan få kritiske konsekvenser for beredskapen i Norge.

– Nødnummer-tjenesten er av kritisk betydning for befolkningen. Vi kan ikke være avhengige av én leverandør, sier Svein Scheie. Han legger til at en tryggere løsning for nødnumrene må på plass raskt, og at Nkom har anbefalt endringer i organiseringen av tjenestene.

Nkom har allerede i en delrapport foreslått å etablere et nødnettverk med funksjonaliteten NG112 (Neste Generasjon 112). Dette skal gi bedre redundans og gjøre det mulig for flere leverandører, som Telia og Ice, å levere nødnummer-tjenester. På kort sikt anbefales det å etablere en slik teknisk forbindelse til alle nødetatene, men Nkom presiserer at det kan ta tid å implementere en slik løsning fullt ut.

– For å sikre en robust og fremtidsrettet løsning for nødnummer, må myndighetene og bransjeaktørene samarbeide tett. Vi har sett i andre land, som Sverige og Nederland, at systemer med flere tilbydere gir bedre sikkerhet, sier Scheie.

Powered by Labrador CMS