Relatert innhold
Krevende værforhold gir økt beredskap
VESTFOLD: Ambulansetjenesten i Vestfold har økt beredskapen med flere ressurser for å møte de store snømengdene som er meldt. Sykehuset opplyser at situasjonen følges nøye om det er behov for ytterligere tiltak og om tiltakene må opprettholdes utover tirsdagen.
Sykehuset i Vestfold opplyser videre at akutte oppdrag for ambulansene vil prioriteres. Bestilte oppdrag som ikke haster vil kunne bli nedprioritert.
Framkommeligheten vil kunne være redusert på flere steder til snøen er fjernet, noe som kan resultere i at pasienttransport kan bli forsinket.
Det er forventet at også ansatte kan ha problemer med å komme seg på jobb i tide når fremkommelighetene er vanskelig. Det kan føre til utsettelser og forsinkelser.
– Vi ber om forståelse for at det kan bli utsettelser og forsinkelser i pasientbehandlingene. I all hovedsak planlegger våre avdelinger for ordinær drift, og gjør sine tiltak og vurderinger for å sikre forsvarlig bemanning, sier kommunikasjonsdirektør Merete B. Lindahl.
Vil fortløpende vurdere å øke ambulanse-kapasiteten
Mandag og tirsdag ventes det opp mot en halv meter snø på Sør- og Østlandet. Sørlandet sykehus varsler normal drift til tross for oransje farevarsel.
- Vi vil fortløpende vurdere å øke kapasiteten til ambulansetjenesten med tanke på fare for problemer med fremkommelighet. Vi har også god brøyteberedskap med tanke på å sikre at pasienter og vårt kliniske personell får parkert på sykehusenes parkeringsplasser, sier beredskapssjef Tom Helge Tollefsrud ved Sørlandet Sykehus i en pressemelding. Statens Vegvesen har satt inn alt beredskap og kommer med klare anbefalinger til bilister.
Snøværet kommer først inn på Sørlandet og vil gradvis bevege seg nordover gjennom det neste halvannet døgnet. Sørlandet ventes å bli hardest rammet av snøværet. Øst i Agder er det ventet opptil 50–60 cm snø. Statens vegvesen melder at de har alt av brøytemannskap på veiene, og ber folk beregne bedre tid enn vanlig.
Brann i ambulanse i Fredrikstad
En ambulanse tok fyr på 109-veien mellom Glemmen videregående skole og Wilbergjordet i retning Sarpsborg. Brannen skal ha startet i motorrommet, ifølge Øst 110-sentralen. Ingen pasienter var om bord, og årsaken til brannen er foreløpig ukjent. Slukningsarbeidet er i gang, og trafikken påvirkes av hendelsen, melder Fredriksstad Blad.
Ambulansen var på vei til et oppdrag da bilen tok fyr. Avisen skriver at de merket at kjøretøyet mistet trekkraft og så deretter røyk. De stoppet og kom seg raskt ut før det begynte å brenne.
Ingen ble skadet. Brannårsaken er så langt ukjent.
Pasient ventet 19 timer i ambulanse utenfor sykehus
NORD-IRLAND: En pasient i Nord-Irland måtte vente 19 timer i ambulanse utenfor et sykehus, ifølge medisinsk direktør for Northern Ireland Ambulance Service. Situasjonen skyldes økt pågang fra luftveissykdommer og problemer med å skrive ut pasienter, noe som fører til flaskehalser i helsevesenet.
– Våre ambulanser er i praksis fastlåst utenfor akuttmottakene, sier Dr. Nigel Ruddell til BBC. Han beskriver situasjonen som uakseptabel og understreket at dette er et økende problem.
Rundt 400 pasienter venter daglig på sykehussenger i regionen, og ambulanser blir ofte stående utenfor akuttmottakene i påvente av å levere pasienter. Helsepersonell beskriver situasjonen som uakseptabel og stadig vanligere, med alvorlige konsekvenser for både pasienter og ansatte.
Det er foreslått tiltak som ekstra midler til fastleger og sykehjem, men mange peker på behovet for strukturelle endringer i helsevesenet for å håndtere presset bedre.
Erklært død, viste livstegn etter fartshump
INDIA: En 65 år gammel mann ble rammet av et alvorlig hjerteinfarkt i Kolhapur-distriktet i Maharashtra, India. Han ble hastet til et privat sykehus i Kasaba-Bawada, hvor legene etter en undersøkelse erklærte ham død. Familien begynte forberedelsene til de siste ritualene.
Mannens kropp ble overlevert til familien, og han ble lagt i en ambulanse for å fraktes hjem. På veien passerte ambulansen over en fartshump, noe som førte til en plutselig bevegelse i mannens kropp.
Familien, som var med på reisen, la merke til at fingrene hans beveget seg. Kona hans fortalte senere:
– Da vi var på vei hjem med kroppen hans, merket vi at fingrene hans plutselig begynte å bevege seg etter at vi hadde passert en fartshump.
Sjokkerte, men håpefulle, bestemte familien seg for å omdirigere ambulansen til et annet sykehus. Der bekreftet legene at mannen faktisk var i live. Han ble umiddelbart lagt inn, og legene utførte en angioplastikk for å gjenopprette blodsirkulasjonen i hjertet.
Etter to uker på sykehuset ble han mandag skrevet ut og kunne reise hjem. I live, skriver nettavisen Oneindia.
Ambulanse skal ha kjørt på syklist og sendt regning for transport
USA/OREGON: En 71 år gammel syklist i Oregon, William Hoesch, hevder at en ambulanse fra Columbia River Fire & Rescue kjørte på ham og deretter sendte ham en regning på 1.862 dollar for transport til sykehuset. For personer uten forsikring kan kostnadene være høye når man hentes av ambulanse. I mange tilfeller oppstår det også overraskende store regninger når pasienten transporteres av et ambulansefirma utenfor forsikringsselskapets nettverk
Nå saksøker syklisten selskapet for nesten én million dollar.
Hendelsen skjedde i oktober 2022 i byen Rainier. Ifølge søksmålet skal ambulansen ha truffet Hoesch da den svingte til høyre. Han pådro seg brudd i nesen, fikk ødelagt sykkelen sin, og har i etterkant slitt med redusert bevegelighet og nedsatt gripeevne.
Hoesch krever erstatning for medisinske utgifter, smerte og lidelse, samt den opprinnelige regningen fra ambulansefirmaet. Columbia River Fire & Rescue har foreløpig ikke kommentert saken, skriver AOL.
Nedgang i antall drepte i trafikken i 2024
Foreløpige tall viser at 90 personer omkom i trafikken i fjor, fem av dem i årets siste måned. Dette er en nedgang på nesten 20 prosent færre drepte, sammenliknet med 2023. Ikke siden 2021, da 80 omkom, har så få mistet livet i trafikken.
– Det er bra at vi nå har en nedgang, etter flere år med økning. Da beveger vi oss forhåpentligvis i riktig retning. Men vi er dessverre fortsatt altfor langt unna der vi skal være. Vi er langt bak det nasjonale målet – og ikke minst savner nesten hundre familier noen de er glad i. Dessverre fikk vi en forferdelig avslutning på året. I Nordland mistet tre passasjerer livet i en alvorlig bussulykke, sier fagdirektør i Trygg Trafikk, Tanja Loftsgarden i en pressemelding.
De fleste trafikantgruppene opplevde en nedgang i 2024 – med noen få unntak. Bilførere og -passasjerer har hatt størst nedgang, mens motorsyklister, elsparkesyklister og fotgjengere ikke har den samme utviklingen.
– Fortsatt omkommer altfor mange motorsyklister, så her trenger vi flere tiltak. Et av forslagene er å heve aldersgrensen for lett MC. I 2024 omkom fire elsparkesyklister, mens ingen omkom på det kjøretøyet året før. Til tross for strengere reguleringer må vi fortsatt gjøre mer for å redusere antall alvorlige ulykker for denne gruppen. Hjelmpåbud for elsparkesyklister bør vurderes på nytt, sier Loftsgarden.
Trygg Trafikk ber om at justismyndighetene satser enda mer på trafikksaker i tiden fremover. Forskning fra blant annet Transportøkonomisk institutt viser at en økning i antall trafikkontroller har positiv effekt for å få ned antall drepte og hardt skadde i trafikken, samtidig er dette samfunnsøkonomisk lønnsomt.
– Innsatsen fra mange ulike aktører er avgjørende for å lykkes med godt trafikksikkerhetsarbeid. Politiets rolle er livsviktig i dette arbeidet, deres innsats må prioriteres i enda større grad. Her håper vi at justisministeren ser det samme som oss, og sørger for at blant annet utrykningspolitiet styrkes.
I tillegg til å styrke politiets operative trafikkarbeid håper Trygg Trafikk på presiseringer i dagens regelverk når det gjelder håndholdt mobiltelefon i bil og muligheten for å inndra kjøretøy for villmannskjøring.
– En viktig endring vil være at det blir ulovlig å holde telefonen mens du kjører. En slik presisering gjør det enklere for politiet å håndheve loven, men også enklere for sjåfører å forstå hva som er tillatt, og hva som ikke er det. Det samme gjelder for villmannskjøring. Her ønsker vi en presisering av hvilket handlingsrom politiet har ved ekstreme overtredelser av vegtrafikkloven, sier Loftsgarden.
Akershus har hatt flest omkomne i trafikken med 12 personer. Innlandet har derimot hatt en halvering fra 18 omkomne i 2023, til ni omkomne i fjor.
– Flere fylker har hatt historisk få omkomne i trafikken sammenlignet med tidligere år. Innlandet, Vestfold, Agder, Vestland og Trøndelag skiller seg ut med færre omkomne i fjor. Vestfold (2) har ikke hatt så få drepte i trafikken tidligere som vi kjenner til, avslutter Loftsgarden i pressemeldingen.
Fungerer traumekriteriene?
En studie publisert på NKT-Traume har evaluert presisjonen til de nasjonale traumekriteriene, som ble innført i 2017. Disse kriteriene er ment å identifisere alvorlig skadde pasienter (ISS>15) for å sikre at de mottar traumemottak. Målet er en overtriage på maksimalt 50 prosent og en undertriage på maksimalt 5 prosent. Studien avdekket imidlertid at dagens kriterier ikke oppnår disse målsetningene.
Studien, basert på data fra Stavanger Universitetssykehus (2018–2020), inkluderte 1520 pasienter. Resultatene viste en total overtriage på 80,8 prosent, der mange pasienter med mindre alvorlige skader fikk traumemottak. Kriteriegruppe 3 Skademekanisme hadde spesielt høy overtriage (94,8 prosent) og bidro lite til å redusere undertriage. Undertriage var på 15,2 prosent, men ble redusert til 5,6 prosent ved bruk av tilleggskriterier (gruppe 4), der alder over 60 år var en viktig faktor.
Pasienter over 60 år hadde høyere sannsynlighet for alvorlig skade (ISS>15), men ble ofte undertriagert, spesielt ved lavenergi traumer som fall fra lav høyde. Studien peker også på at mange pasienter uten treff i traumekriteriene ble tatt imot med traumemottak, noe som tyder på feil eller unøyaktig bruk av kriteriene.
Konklusjon i artikkelen er at traumekriteriene i Norge har utfordringer med både overtriage og undertriage. Spesielt kriteriegruppe 3 bør revurderes, og presisjonen kan forbedres med mer nøyaktig bruk av eksisterende kriterier. Endringer i traumekriteriene bør vurderes for å redusere ressursbruk og sikre bedre pasientbehandling, avsluttes artikkelen.
EKG: 100 år med livreddende teknologi
For hundre år siden fikk Willem Einthoven Nobelprisen for sin oppdagelse av elektrokardiogrammet (EKG). Teknologien brukes i dag daglig i ambulanser, sykehus og smartklokker for å overvåke hjertet og redde liv.
I en artikkel på Forskersonen.no beskriver professorene Mathis Korseberg Stokke og Knut Gjesdal hvordan EKG har utviklet seg fra Luigi Galvanis eksperimenter på 1700-tallet til Einthovens strenggalvanometer i 1903. Den første EKG-maskinen veide 270 kilo, men har siden blitt miniatyrisert og integrert i moderne teknologi.
I dag er EKG-apparater bærbare, og mange har EKG-funksjoner i smartklokker. Holter-monitorer, pacemakere og implanterte hjertestartere kan registrere og analysere hjerterytme over lengre tid, mens KI-baserte systemer er i ferd med å gjøre tolkningen av EKG mer presis.
Ifølge artikkelen på Forskersonen.no kan kunstig intelligens identifisere mønstre i EKG som mennesker ikke kan oppdage. Dette inkluderer å forutsi risikoen for fremtidige hjerterytmeforstyrrelser.
Fremskynder ny vurdering av natt-tjenesten
Etter sterke reaksjoner på nedleggelsen av den kommunale natt-tjenesten i Målselv, ber politikere fra Venstre, SV, Rødt og Arbeiderpartiet om at saken tas opp allerede i februar, i stedet for juni som opprinnelig planlagt.
Nedleggelsen har ført til at ambulansepersonell i kommunen ukentlig må håndtere oppdrag som tidligere ble dekket av natt-tjenesten. Dette har belastet både ambulanseberedskapen og helsevesenet, noe som har vekket sterk bekymring.
– Konsekvensene er så alvorlige for trygghet, livskvalitet og akuttmedisin at vi ikke kan vente til juni med å få tjenesten på plass igjen, sier Siri Sandberg fra Arbeiderpartiet til Folkebladet.
Svein Hovde, seksjonsleder for ambulansetjenesten i Målselv, Bardu og Salangen, har kritisert vedtaket kraftig og peker på at det også medfører ekstra kostnader for UNN og Helse Nord.
– Ambulansepersonellet på hvilende vakt nattestid har krav på overtidsbetaling når de må rykke ut, noe som belaster helseforetaket unødvendig. Samtidig har akuttberedskapen i Målselv blitt betydelig svekket, advarer Hovde.
– Julen kan være rolig, men også travel
Mens mange feirer jul med familie og pinnekjøt, forbereder Martin Alver Sagstad (19) seg på ei hektisk høgtid i ambulansen i Knarvik, skriver avisen Strilen.
– Julen kan være rolig, men også travel. Mange trenger støtte, spesielt i høytiden, sier Martin, som fant veien til ambulansefaget etter en interesse for anatomi – og et dytt i riktig retning fra kjæresten.
Med seg i ambulansen har han Håvard Fyllingsnes, en erfaren ambulansearbeider med 17 år i yrket. Han forteller at juledagene ofte er preget av både alvorlige oppdrag og små hendelser som krever empati og støtte.
– Julen kan være hektisk, med alt fra beinbrudd til situasjoner som krever samtaler. Ingen dag er lik, sier Fyllingsnes til avisen. Han forteller også at han har sett både gode og dårlige sider av hva jula fører med seg. De tøffeste opplevelsene, som når liv går tapt, setter sterke inntrykk, men kollegastøtte og debrifing gjør jobben håndterbar.
– Det viktigste er å holde hodet kaldt og støtte hverandre, sier Fyllingsnes.
For Martin Alver Sagstad er variasjonen i yrket en stor motivasjon.
– Jeg elsker å vite at ingen dag er lik, og å oppleve hvordan arbeidet vårt kan gjøre en forskjell, avslutter han.
Mangler ambulanser til evakuering
Evakueringen av Kamal Adwan-sykehuset i Nord-Gaza, beordret av Israel, er nær umulig grunnet mangel på ambulanser, melder NRK.
Sykehusdirektør Hussam Abu Safiya opplyser at nesten 400 sivile, inkludert babyer på livsviktig utstyr, befinner seg inne på sykehuset. Evakuering uten nødvendig hjelp og utstyr er utrygt.
Samtidig fortsetter israelske angrep i Gaza, som Israel hevder er rettet mot Hamas. Angrepene har ført til at 29 palestinere, inkludert barn, ble drept søndag, flere av dem på en skole brukt som tilfluktsrom. FN rapporterer om over 45.000 døde palestinere siden konflikten startet, inkludert tusenvis savnet i ruiner. Våpenhvileforhandlinger pågår, men en løsning er ennå ikke i sikte.
Reduserer antall ambulanser for å spare penger
KNARVIK: Helse Bergen har besluttet å redusere antall ambulanser i Knarvik fra to til én, fire netter i uken, for å spare mellom 1,5 og 2 millioner kroner.
Dette har utløst bekymring fra både Nordhordland legevakt og kommuneoverlege Tor Magnus Soleim i Alver kommune, som frykter at kuttet kan svekke beredskapen og pasientsikkerheten i hele regionen.
– Det vil bli øke belastning for eksisterende ambulansepersonell, påpeker Soleim.
Bygdanytt skriver at legevakten rapporterer allerede om tilfeller der pasienter har blitt liggende for lenge uten hjelp, og advarer om at færre ambulanser kan føre til økt bruk av legebil og belastning på legevakten. Regionen har lange avstander, og redusert ambulansekapasitet kan føre til lengre responstid og dårligere behandlingsprognoser.
Avdelingssjef Tommy Nybakk i Helse Bergen sier at situasjonen vil bli nøye overvåket, og at tiltaket kan reverseres dersom det oppstår alvorlige hendelser eller hyppige samtidighetskonflikter. Han understreker at pasienter fortsatt skal få hjelp ved behov.
Nytt bygg på Kalnes tilrettelegger for SAR-Queen
ØSTFOLD: Sykehuset Østfold Kalnes planlegger en omfattende utbygging som inkluderer en oppgradert helikopterplattform, spesielt tilpasset for moderne SAR-Queen-helikoptre.
Dagens helikopterlandingsplass, som ligger på bakkenivå, vil midlertidig bli flyttet til et område sør på sykehuset under byggeperioden. Den nye plattformen plasseres på taket av behandlingsfløyen, i direkte tilknytning til sykehusets akuttakse. Dette gjør at pasienter raskt kan transporteres til akuttmottaket, operasjonsrom eller andre kritiske funksjoner uten forsinkelse. Den hevede plasseringen gir også større fleksibilitet og bedre logistikk, noe som er avgjørende i situasjoner der hvert sekund teller.
Helikopterplattformen er spesielt designet for å håndtere SAR-Queen, som er større og tyngre enn vanlige ambulansehelikoptre. Dette krever en mer robust konstruksjon og forbedret sikkerhet, blant annet for å håndtere kraftigere rotorvind. Samtidig vil plattformen kunne brukes av ordinære ambulansehelikoptre, noe som gir økt operativ fleksibilitet.
Tilretteleggingen for SAR-Queen er beregnet til en merkostnad på 60 millioner kroner og inngår i prosjektets totale styringsramme på 4,3 milliarder kroner. Simuleringer av rotorvind vil bli gjennomført før byggestart for å sikre optimale forhold. Skulle det oppstå utfordringer, vil plattformen kunne flyttes til taket av sengefløyen uten betydelig forsinkelse eller merkostnad.
Utvidelsen av Kalnes inkluderer også et nytt stråle- og somatikkbygg med 168 nye senger og utvidede behandlingsfasiliteter. Men for det prehospitale miljøet er den nye helikopterplattformen en av de mest betydningsfulle forbedringene. Den vil ikke bare styrke beredskapen lokalt, men også øke kapasiteten til å håndtere komplekse akutte situasjoner regionalt, i tett samarbeid med basen på Rygge.
Foreslår privat båt med beredskapsrolle
BRØNNØYSUND: Beredskapen i Brønnøysund kan bli svekket dersom redningsskøyta «UNI Helgeland» legges ned. Geir Johan Hanssen, leder for Røde Kors i Brønnøysund, foreslår at nødetatene leier en privat båt ved behov for å dekke beredskapsbehovet.
–Mitt innspill er at nødetatene og frivillige beredskapsorganisasjoner er best tjent med å kunne leie en båt ved behov fra en privat aktør, sier Hanssen til Brønnøysunds Avis.
Han peker på at oppdragsmengden i regionen ikke tilsier behov for en fullverdig redningsskøyte, men at en mindre, tilpasset båt kunne fylt rollen. Han foreslår båttypen OXpro AL12 FC, med en prislapp på 2,5–3,5 millioner kroner, som et mer kostnadseffektivt alternativ.
Brannsjef Nils Roar Elsfjordstrand påpeker at dagens beredskap på sjøen er begrenset og støtter ideen om en dedikert ressurs for rask respons. Kommunen vil nå utrede behovet og mulighetene for en privat løsning.
Kutt belaster ambulansetjenesten i Målselv
Ambulansetjenesten i Målselv opplever økt belastning etter at kommunen kuttet nattevakttjenesten for hjemmeboende eldre og pleietrengende. Ambulansepersonell blir nå ofte tilkalt til oppdrag som tidligere ble håndtert av nattevakten. Dette er noe som skaper utfordringer for både beredskap og arbeidsbelastning. Seksjonsleder Svein Hovde mener dette svekker akuttberedskapen og påfører helseforetaket økte kostnader, samtidig som oppgavene ikke alltid er innenfor ambulansepersonellets kompetanseområde.
– Vi rykker ut på slike velferdsoppdrag ukentlig. Bare sist helg var det tre slike oppdrag, som den kommunale nattevakta tidligere ville ha tatt seg av, her i Målselv. Det mest alvorlige er beredskapsaspektet, for det er ingen tvil om at dette svekker ambulanseberedskapen, sier Hovde til Folkebladet.
Paramedisinere rapporterer om frustrasjon blant både pasienter og pårørende, som frykter at de ikke vil få nødvendig hjelp nattestid. Hovde etterlyser dialog mellom kommunen og ambulansetjenesten, og peker på at kuttet har ført til flere samtidighetskonflikter og lenger responstid ved akuttoppdrag.
Kommunalsjef Siv-Hege Severi viser til at det skal gjennomføres en evaluering av nattevaktkuttet i 2025, der konsekvensene for beredskapen og andre involverte parter vil bli vurdert. Høyre-ordfører Martin Nymo sier at kommunen har forholdt seg til utredningene fra kommunedirektøren og at evalueringen vil gi grunnlag for eventuelle endringer i fremtiden. Han understreker at ambulansetjenesten vil kunne bidra med innspill i denne prosessen.
Helseberedskap: Enighet om samarbeid i nord
Sjefen for Forsvarets sanitet, Petter Iversen, og administrerende direktør i Helse Nord RHF, Marit Lind, har diskutert helseberedskap i Nord-Norge og fremtidig samarbeid. Etter møtet uttrykte begge partene enighet om å jobbe sammen for å utvikle robuste løsninger som kan møte økende krav fra NATO og nasjonale behov.
Ofoten og Midt-Troms er viktige områder både for Norges forsvar og for NATO-støtte til Sverige og Finland. – NATO stiller stadig høyere krav, og vi ser behov for bedre helseberedskap i nord for å håndtere både daglig drift og en eventuell væpnet konflikt, sier Iversen til Forsvarets Forum.
Selv om det ikke er mulig å ha daglig bemanning dimensjonert for krig, understreker Iversen viktigheten av å ha en grunnstruktur som raskt kan skaleres opp. – Vi må sikre at den sivil-militære helseberedskapen kan håndtere større kriser i begge de nordligste fylkene, sier han.
Lind og Iversen er enige om at sykehusene vil spille en sentral rolle i et interregionalt samarbeid. Arbeidet vil fokusere på løsninger som kan styrke beredskapen og ivareta både sivile og militære behov i nord.
Nordisk samarbeid om blodberedskap på trappene
I en verden preget av uro og krig er et nordisk samarbeid om blodberedskap et viktig steg for å styrke helsetjenestene i krisesituasjoner. Nylig møttes 105 representanter fra nordiske land i Bergen for å diskutere hvordan landene kan bistå hverandre med blodforsyning ved krig og alvorlige hendelser.
– Mange land har nok blod til daglig bruk, men ved større ulykker eller krig kan vi alle trenge støtte fra andre. Nå ønsker vi å sette dette i system, sier Thomas Dag Iversen, beredskapsleder i Helse Vest RHF.
Konferansen samlet aktører fra myndigheter, blodbanker og militæret. Deltakerne var enige om behovet for en strukturert avtale som sikrer rask og effektiv flytting av blod mellom land.
– I en konflikt, som NATO-medlemmer, har vi et ansvar for å støtte hverandre. Vi må kunne samarbeide internt og på tvers av landegrenser, sier Iversen.
Torunn Oveland Apelseth, leder for Norsk koordineringssenter for blodberedskap, understreker viktigheten av dette samarbeidet.
– Dette er et arbeid vi har sett behov for i mange år. Å bygge en koordinerende struktur gjør oss bedre rustet til å håndtere både dagligdagse kriser og større hendelser, sier hun.
Norge har også introdusert såkalte vandrende blodbanker, der frivillige nødgivere i kommuner kan kalles inn for tapping ved akutt behov.
Dette unike tiltaket har vekket oppmerksomhet internasjonalt, blant annet i Japan, som har invitert norske eksperter til å dele sine erfaringer neste år.
– Blodberedskap viser hvordan vi kan møte utfordringer i helseberedskap generelt. Lykkes vi med blod, kan vi lykkes med mye annet, avslutter Apelseth.
– Hjelpen er bedre hvis man bor i by - det må vi gjøre noe med
I Tidsskriftet var det mandag et innlegg om geografiske forskjeller i trombolysebehandling ved akutt hjerneinfarkt. Pasienter med større avstand til sykehus ved symptomstart får sjeldnere og senere trombolysebehandling, og har dermed lavere sannsynlighet for god behandlingseffekt. Det er gjennomsnittlig 75 minutter tidligere oppstart av trombolyse til de pasientene som oppholdt seg i bynære strøk.
I dag skriver Maren Ranhoff Hov og Else Charlotte Sandset som begge er spesialister i nevrologi at sånn kan vi ikke ha det. De skriver at den prehospitale tjenesten er avgjørende for at pasienter skal få akutt behandling. Videre påpeker de at pasient- og brukerrettighetsloven sikrer alle i Norge rett til nødvendig helsehjelp, uavhengig av bostedsadresse. Likevel viser studien at tilgang til tidskritisk behandling fortsatt er betydelig preget av bosted. Forskriftsfestede krav til responstid for ambulansetjenesten, hvor 90 prosent av pasientene skal nås innen 12 minutter, adresserer kun en del av problemet. Det endelige behandlingstilbudet, som ofte ligger langt unna i distriktene, er ikke like klart regulert.
Ranhoff Hov og Sandset skriver at det er ikke tilstrekkelig med rask uttrykning hvis det endelige behandlingstilbudet ligger timer unna. Studien fra Universitetssykehuset Nord-Norge viser at 51 prosent av pasientene bosatt i by, ble innlagt innen fire timer fra symptomdebut, men bare 33 prosent av de bosatt i distriktene – noe som også er betydelig lavere enn landsgjennomsnittet på 45 prosent i Norsk hjerneslagregister.
– Det er behov for en nasjonal kartlegging av forskjeller i behandlingstilbudet ved akutt hjerneslag, og dette bør gjøres gjennom etablering av kvalitetsindikatorer for prehospital tjeneste som dekker flere variabler enn responstid. Videre forskning og utvikling av prehospitalt behandlingstilbud til pasienter med akutt hjerneslag er viktig. Ikke minst må kompetansehevning og ny teknologi tas i bruk i alle ledd av kjeden, skriver nevrologene i Tidsskriftet.