Hopp til hovedinnhold


– Dette kan ikke fortsette

Lufttransport har mistet ti piloter til andre flyselskaper etter at de tapte ambulansefly-anbudet motsvenske Babcock Scandinavian AirAmbulance. Det gir nedetid for ambulanseflyene på grunn av pilotmangel, skriver Brønnøysunds Avis (krever innlogging)

Lufttransport, ambulansefly. Foto: Live Oftedahl

Tidligere: Flygerforbundet frykter at ambulanseflytjenesten bryter sammen

Åtte av 100 ambulanseflypiloter har sagt opp

– Vi frykter ikke for framtiden, sier adm.dir i Luftambulansetjenesten HF

Bakgrunn: Babcock Scandinavian AirAmbulance AB vant anbudet på ambulansefly

I fjor ble det klart at svenske Babcock Scandinavian AirAmbulance vant kontrakten på ambulansefly-tjenester for norske helseforetak. Kontrakten, som har en verdi på cirka 500 millioner kroner i året, er det i dag Lufttransport som betjener.
Lufttransport har rundt 100 piloter ansatt for å holde elleve ambulansefly i virksomhet fra sju baser i Norge. Etter at det i fjor sommer ble klart at selskapet tapte anbudet mot den nye svenske aktøren har flere piloter sagt opp sine stillinger.
Administrerende direktør Frank Wilhelmsen i Lufttransport opplyser til BAnett at ti piloter sa opp sine stillinger i perioden september - desember i fjor, og at disse pilotene har sluttet i jobben fra februar i år og fram til nå. Dette har gitt Lufttransport kapasitetsutfordringer, noe som har medført at fly har stått på bakken på grunn av mannskapsmangel flere ganger i løpet av mars og april.
Enhetsdirektør for prehospitale tjenester i Helgelandssykehuset Bjørn Haug bekrefter at sykehusene på Helgeland har merket situasjonen. Han sier til BA at dette ikke kan vedvare over tid.
—Man må finne en løsning på dette ellers får vi før eller senere en hendelse som ikke er bra, sier Haug.
Ti nye piloter ble raskt rekruttert for å erstatte de som har sagt opp. Disse må imidlertid gjennom en opp mot fem måneder lang kurs- og godkjenningsperiode før de kan bidra på flyene.
Les mer om saken hos Brønnøysund Avis.