Hopp til hovedinnhold


Babcock Scandinavian AirAmbulance AB vant anbudet på ambulansefly

Avtalen betyr at de snart ti år gamle ambulanseflyene, som årlig flyr om lag 9000 pasienter til og fra norske sykehus, byttes med helt nye fly. Kortbaneflyene er av typen Beechcraft King Air 250, skriver Luftambulansetjenesten HF i en pressemelding.

Flyene er en videreutvikling av dagens ambulansefly, Beechcraft King Air 200. De nye har mer effektive motorer, er noe raskere og har ny, moderne cockpit. Flyene leveres med nytt navigasjons- og innflygningsutstyr som gir økt sikkerhet for pasienter og mannskap.
De regionale helseforetakene har sagt ja til en ny driftsavtale for ambulanseflytjenesten. Avtalen er forhandlet frem av Luftambulansetjenesten HF gjennom en omfattende anbudskonkurranse der både kvalitet og pris ble vurdert.
Tildelingen gjøres med forbehold om at de administrerende direktørene får fullmakt om finansiering fra sine respektive styrer.
I 2019 blir det altså helt nye fly. Alle de sju ambulanseflybasene får nye kortbanefly. I tillegg kommer et raskt jetfly med stor kabin og lang rekkevidde. Det er av typen Cessna Citiation Latitude, som er et raskt, mellomstort jetfly.
Ambulanseflyene frakter cirka 9000 pasienter i året.
I anbudskonkurransen deltok også Lufttransport FW AS, som er den leverandøren som i dag opererer ambulanseflyene.
Det er de regionale helseforetakene som betaler for all luftambulanse i Norge. Det gjelder både helikopter og fly. Årlig vil driften av ambulanseflyene koste 500 millioner kroner fra 2019, en betydelig økning fra dagens kostnader.
Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030.