Hopp til hovedinnhold


Flygerforbundet frykter at flyambulansetjenesten bryter sammen

Norsk Flygerforbund tror piloter kan forsvinne fra flyambulansetjenesten når et Sverige-basert selskap overtar tjenesten, ifølge FriFagbevegelse.

Bakgrunn: Babcock Scandinavian AirAmbulance AB vant anbudet på ambulansefly
Tidligere: Tre selskaper konkurrerer om ambulanseflydrift
Selskapet Lufttransport mister kontrakten med Helseforetaket Luftambulansetjenesten om halvannet år. Det har gitt pilotene i selskapet en usikker framtid. Skal de fortsette må de i følge den nye operatøren søke sine stillinger på nytt hos anbudsvinneren, Babcock Scandinavian Air Ambulance AB, som skal drifte tjenesten 300 millioner billigere i seks år.
Les også: Henry fra Lavangen ønsker å overta alle ambulanseflygningene i Norge

Flygernes betingelser det eneste på anbud

– De har vunnet på et billigere anbud. Det er ikke så mange andre måter å spare penger på enn på betingelsene våre, siden vi er de eneste som har vært ute på anbud. Vi har krevd virksomhetsoverdragelse. Det påstår anbudsvinneren at vi ikke kommer til å få, sier Tor Ivar Dahl Pettersen til LO-Aktuelt.

Han er tillitsvalgt for de mer enn 100 pilotene i Lufttransport, og har selv base i Kirkenes.

Fredag møtte han på årsmøtet til Norsk Flygerforbund på Luftfartens hus i Oslo.

Og han har full støtte fra forbundslederen i flygerforbundet, Yngve Carlsen.

Kan bryte sammen

– Dette er svært beklagelig. Flyambulansetjenesten er en veldig samfunnskritisk infrastruktur. Når man har det ute på anbud og det viser seg at det bare er betingelsene til en gruppe, pilotene, som er med på anbudet blir det svært problematisk. Med den tilgangen på flygere som er i dag, og den usikkerheten det er med et selskap som ennå ikke er opprettet som et norsk selskap med norsk driftstillatelse, er vi svært kritiske til hvordan dette skal gå, sier Yngve Carlsen til LO-Aktuelt.

Flygerforbundets agenda er helt enkelt at denne tjenesten skal videreføres på en forsvarlig måte også etter 1. juli 2019, når det svenske selskapet overtar. Eneste måte å sikre dette på, i lys av pilotmangelen i Europa, er at de eksisterende flygerne i Lufttransport blir med over i det nye selskapet, mener LO-forbundet.

60 000 personer reiser årlig med flyambulansetjenesten. 

– Denne tjenesten er derfor helt kritisk for bosettingsmønsteret vi har i Norge. Vi vil stå i dette og kjempe for å finne en avtale med den nye anbudsvinneren slik at tjenesten kan fortsette på en ansvarlig måte, sier Carlsen.

Piloters marked

Norsk Flygerforbund mener pilotene må følge med over gjennom virksomhetsoverdragelse, samtidig som det svenske selskapet har utlyst 100 pilotstilinger og 15 administrative pilotstillinger.

Pettersen bekrefter at mange av hans kollegaer har begynt å se seg om etter andre pilotstillinger. Og de er det mange av.

Les mer om saken hos FriFagbevegelse