Hopp til hovedinnhold


Åtte av cirka 100 flyambulansepiloter har sagt opp

Etter at Lufttransport tapte anbudet på ambulansefly i Norge, har flere piloter sagt opp. Nå frykter Norsk Flygerforbund for tjenesten: – For Norge er flyambulansen en livsviktig tjeneste og helt kritisk, sier Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund til iFinnmark (krever innlogging).

Stemningen var dyster da Tromsø-selskapet Lufttransport i juni tapte anbudet på ambulansefly i Norge. Kontrakten hadde en verdi på inntil fem milliarder kroner.

Vinneren av anbudet var britiskeide Babcock Scandinavian Air Ambulance, som leverte et anbud med lavere pris.

Fra 1. juli 2019 tar de over driftsavtalen for norske ambulansefly.

Nå har de første oppsigelsene i Lufttransport kommet – noe som igjen kan gi utfordringer for luftambulansen.

Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund, sier at de per 1. desember har fått melding om at åtte personer har sagt opp i Lufttransport og kommer til å begynne i ny jobb i Norwegian til våren. Carlsen regner med at det vil bli flere oppsigelser i tiden fremover.

– Vi vet at det er flere som har søkt andre jobber og er i intervjuprosesser. Hvor mange som sier opp i desember vil vi ikke vite før den 31. desember, siden man ikke trenger å si opp jobben før ved månedsslutt.

Bekymret

Flygerforbundet er bekymret for hva som vil skje med Lufttransport og flyambulansetjenesten om for mange piloter slutter.

– Fortsetter folk å si opp jobbene sine, kan vi stå i en situasjon allerede i første halvdel av 2018 der man ikke klarer å få tjenesten til å fungere. Det blir som å gamble med folks liv og helse. Dette burde være en betydelig bekymring for helseforetakene. For Norge er flyambulansen en livsviktig tjeneste og helt kritisk, spesielt for Nord-Norge, som har store avstander.

Han tror at Lufttransport muligens kan klare inntil 15 oppsigelser før tjenesten rakner.

– For å erstatte flygere som slutter må man rekruttere nye piloter. Men hvilke flygere ønsker å jobbe i et selskap der man ikke vet om man har jobb de neste årene?, spør han retorisk.

Flygerforbundet skal nå i møter med Lufttransport og Babcock. Deres mål er å finne en løsning der det nye selskapet kan overta pilotene i Lufttransport.

– Jeg håper at vi i de møtene kan finne en god løsning slik at denne viktige tjenesten videreføres uten driftsavbrudd.

Men en ren virksomhetsoverdragelse blir avvist av den nye operatøren, Babcock. Selskapet har allerede lyst ut de nye jobbene.

Les mer om saken hos iFinnmark (pluss-sak)