Etterlyser forenkling av nødkommunikasjon

Jørn Finsrud
nyhetsstudio

Telenor mener at dagens system for nødkommunikasjon er unødvendig komplisert og etterlyser en enklere og mer robust løsning. Dette kommer frem i et debattinnlegg på Digi.no skrevet av Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har publisert en foreløpig tilsynsrapport etter feilene som oppstod i nødmeldingstjenesten høsten 2024. Telenor beklager i innlegget hendelsene og har iverksatt tiltak for å forhindre lignende feil i fremtiden. Samtidig mener selskapet at rapporten peker på strukturelle utfordringer i dagens system for nødkommunikasjon.

Telenor er positive til forslaget om en ny organisering av nødmeldingstjenesten, hvor flere mobiloperatører kan involveres. I dag er Telenor hovedleverandør, men andre aktører bør få mulighet til å bidra på lik linje. Alternativt kan staten ta et større ansvar, slik det er gjort i Sverige.

Kompleksiteten i dagens system gjør det vanskelig å identifisere og rette feil. Engebretsen peker på at hver nødetat – brann, politi og ambulanse – har egne systemer med spesifikke krav, noe som har skapt en uoversiktlig struktur. Telenor anbefaler en standardisering av løsningene og alternative rutiner for nødsamtaler ved tekniske feil eller store hendelser.

En annen utfordring er mangel på en overordnet myndighet som har helhetsansvar for nødmeldingstjenesten. I dag er ansvaret fragmentert mellom ulike bestillere uten en sentral instans som styrer den totale arkitekturen.

– Ett myndighetsorgan bør ha totaloversikt og totalansvar for nødmeldingstjenesten, skriver Engebretsen i sitt innlegg.

Hun peker også på at lærdommene fra denne prosessen har stor overføringsverdi til utviklingen av det nye nødnettet. Standardiserte løsninger som allerede er i bruk internasjonalt bør prioriteres, fremfor særnorske systemer.

Telenor mener at kvalitetskravene til nødkommunikasjonen må være tydelige og forankret i klare avtaler. De reagerer på at Nkom i sin tilsynsrapport vurderer Telenor opp mot andre krav enn de som er fastsatt i avtalene med nødetatene.

– Vi etterlyser bedre samsvar mellom forventninger til sikkerhet og robusthet på den ene siden, og hva myndighetene faktisk bestiller og er villige til å betale for på den andre siden, skriver Engebretsen.

Det fremkommer av innlegget at Telenor mener at risikoen knyttet til å levere nødmeldingstjenester er blitt for høy på grunn av Nkoms lovtolkning og trusselen om uproporsjonalt høye bøter. De etterlyser derfor en klarere ansvarsfordeling og tydeligere rammer for hva som forventes av aktørene i systemet.

Selskapet understreker at anbefalingene ikke bare gjelder nødnummer, men også det nye nødnettet. De peker på at ansvaret for nødnettets funksjon må være tydelig plassert, at løsningen må være så enkel som mulig, og at krav til sikkerhet må samsvare med faktiske bestillinger og betalingsvilje.

Telenor mener at dagens urolige sikkerhetssituasjon gjør det avgjørende å ha et velfungerende nødkommunikasjonssystem.

– Med effektiv og samfunnsmessig riktig utnyttelse av ressurser og kapabiliteter kan vi sammen realisere en sterkere nødmeldingstjeneste og et sikkert, brukervennlig og robust nødnett, avslutter Engebretsen i debattinnlegget hos Digi.no.

Powered by Labrador CMS