– Tre årsaker bak nødnummer-problemene

Jørn Finsrud
innenriks amk nødnummer nyhetsstudio

Telenor har sendt sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter det store bruddet på nødnummer-tilgangen. Selskapet peker på tre hovedårsaker: Strømbrudd under vedlikehold, en feil i omruting og påfølgende overbelastning av systemer.

Strømbruddet, som oppstod under planlagt arbeid, skulle normalt ikke påvirket kundene takket være reserveløsninger. Men da omruting til alternative lokasjoner sviktet, ble systemene, inkludert nødnummer, overbelastet.

Nkom har mottatt rapporten og varsler ytterligere undersøkelser, inkludert et stedlig tilsyn hos Telenor. Sikkerhetsdirektør Svein Sundfør Scheie understreker at de trenger tid til å analysere dokumentasjonen, og en tilsynsrapport er ventet nærmere jul.

Administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen, sier at selskapet fortsatt analyserer hendelsen for å unngå lignende problemer i fremtiden. Det planlegges også en grundig gjennomgang av nødmeldingstjenesten og rutinene for vedlikehold.

Les mer på Digi.no

Powered by Labrador CMS