Hopp til hovedinnhold
Widerøes Dash 8 - 100 og smittevernkuvøse. Foto: Luftambulanseavdelingen, Universitetssykehuset Nord-Norge HF.
Widerøes Dash 8 - 100 og smittevernkuvøse. Foto: Luftambulanseavdelingen, Universitetssykehuset Nord-Norge HF.


Testet nasjonalt smittefly for første gang

Onsdag testet Nordlandssykehuset og Helgelandssykehuset for første gang transport av koronapasienter med et ombygd Widerøe-fly.

Widerøe-flyet er bygd om til å transportere to respiratorer – pustemaskiner – som i tillegg er sikret mot smittespredning melder Brønnøysunds Avis. (krever innlogging)

Første tur

Øvelsen i Sandnessjøen, som var et samarbeid mellom Helgelandssykehuset og Nordlandssykehuset, er første tur med flyet, som skal stilles til rådighet for hele den norske helsetjenesten.

– På flyet følger et akutt-team fra Nordlandssykehuset med to leger og en sykepleier. De skal øve på å frakte respiratorene hit, og ta med pasienter – i dette tilfellet markører – tilbake til Bodø, forteller kvalitetsrådgiver ved Sandnessjøen sykehus, Ann Karin Kjeldsand.

På Stokka ble flyet møtt av ambulansepersonell fra Sandnessjøen, som sto for transporten inn og ut av sykehuset, og tilbake til flyet.

På sykehuset besto øvelsen blant annet av drill innenfor «rød sone», der utstyret kommer inn, og smittet pasient skal klargjøres for transport ut igjen.

Landsdekkende ressurs

Luftambulansetjenesten HF har leid inn Widerøe-maskinen for å sikre helseforetakene en ny landsdekkende ressurs øremerket for transport av koronapasienter. Flyet har base i Bodø og skal ha kapasitet til å fly to pasienter i smittevernkuvøser, samtidig.

Flyet skal kunne løse ekstra lange oppdrag, og kan lande på alle flyplassene i Norge som Widerøe betjener til vanlig.

– Flyet vil styrke vår kapasitet til rask transport av smittede pasienter over hele landet, inkludert Svalbard, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF, Øyvind Juell.

Tidligere er et Super Puma-helikopter satt inn i Tromsø, også det øremerket for koronatransporter. Widerøe-maskinen leies inn i en forventning om at smittetoppen antas å komme ut over året, og fordi det er usikkert hvordan sykdommen vil påvirke kapasiteten til luftambulansetjenesten og sykehusene.

Smittevernkuvøsen som brukes for frakt av pasienter med Covid-19 er for stor til å brukes i luftambulansetjenestens egne fly, men den er godkjent for bruk i tjenestens to største helikoptertyper (H145 og AW139).

Les mer om saken hos Brønnøysunds Avis. (krever innlogging)