Hopp til hovedinnhold
Widerøes Dash 8 - 100 og smittevernkuvøse. Foto: Luftambulanseavdelingen, Universitetssykehuset Nord-Norge HF.
Et av alternativene: Widerøes Dash 8 - 100 og smittevernkuvøse. Foto: Luftambulanseavdelingen, Universitetssykehuset Nord-Norge HF.


Koronafly fra Widerøe er nå i beredskap

Første mai gikk Nordlandssykehuset HF og Widerøes Flyveselskap AS på beredskap for luftambulansetjenesten med et av Widerøes Dash 8 øremerket for transport av koronapasienter.

Flyet kan ta to pasienter i smittevernkuvøse samtidig og lande på alle flyplassene Widerøe betjener til vanlig, melder Luftambulansetjenesten HF i en nyhetsmelding.

Fra 8. mai skal etter planen flyets ekstra drivstofftanker tas i bruk. Da får det svært lang rekkevidde og når Svalbard med meget god margin.

– Dette styrker vår kapasitet til rask transport av smittede pasienter over hele landet, inkludert Svalbard når systemet for ekstra drivstoff er klart, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF, Øyvind Juell.

Flyet har base i Bodø med beredskap 24/7 og bemannes til daglig av medisinsk smitteteam fra Nordlandssykehuset HF, men kan også ta med smitteteam fra Universitetssykehuset Nord-Norge HF ved behov.

Luftambulansetjenesten og Widerøes skrev kontrakt 8. april. Selskapet leies inn fordi smittetoppen antas å komme ut over året og fordi det er usikkert hvordan sykdommen vil påvirke kapasiteten til luftambulansetjenesten og sykehusene. I mars ble også et Super Puma helikopter satt på 24 timers beredskap i Tromsø, øremerket for koronatransporter. 

Smittevernkuvøsene er for store til å brukes i luftambulansetjenestens egne fly, men er godkjent for bruk i tjenestens to største helikoptertyper (H145 og AW139). 330-skvadronens fem baser med SeaKing redningshelikoptre er utstyrt med smittevernkuvøser for korona transporter.