Medieklipp
Må fly én time ekstra for å fylle drivstoff: – Vi er rett og slett bekymret for beredskapen
Muligheten for redningshelikoptrene til å fylle drivstoff på Røst er blitt borte.
Nå frykter både politikere og redningstjenesten alvorlige konsekvenser flere steder langs kysten, skriver NRK.
– Røst lufthavn er veldig strategisk plassert når det gjelder hendelser på sjøen. Når vi skal bistå i redningsaksjoner eller hente syke folk, er vi helt avhengig av drivstoff for å nå lengst mulig, sier Ørjan Delbekk, fungerende operativ inspektør for Hovedredningssentralen.
1. januar ble drivstoffanlegget på Røst lufthavn stengt. Det er Avinor som drifter flyplassen.
Flyplassen ligger cirka 100 kilometer vest for Bodø, mer eller mindre midt ute i havgapet.
Havområdet rundt Røst er et viktig fiskeriområde, med Norskehavet på utsiden og Vestfjorden på innsiden. Plattformen Aasta-Hansteen ligger enda lenger vest i Norskehavet, og det har vært økt cruiseaktivitet i området de siste årene.
Redningstjenestene har brukt anlegget på Røst for å fylle drivstoff når de er på oppdrag her.
Nå er de bekymret for hvilke konsekvenser det stengte anlegget får for beredskapen.
Til NRK beskriver 330-skvadronen skvadronen utfordringene slik:
- Det blir minimum én times mindre aksjonstid for alle søk sørvest og nordvest for Røst. Helikoptrene må til Bodø for å fylle drivstoff. Flyturen tar rundt én time hver vei.
- Minimum 30 minutters mindre rekkevidde for alle fartøy som bidrar med medisinsk evakuering i området. Det kan bety en forsinkelse på inntil tre timer.
- Redusert kapasitet til å bistå Aasta Hansteen-plattformen ved ulykker eller evakuering, ettersom de må til Bodø for å fylle drivstoff.
- Alle større evakueringer fra cruisebåter i havområdene nær Røst vil potensielt forsinkes med én time for hver evakueringsrunde.
Sp-politiker stiller spørsmål til Erna Solberg
Siv Mossleth (Sp) sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Hun har sendt skriftlig spørsmål til statsminister Erna Solberg i forbindelse med denne saken. Mossleth ønsker svar på om dette er en villet politikk fra regjeringen.
– Situasjonen er veldig bekymringsfull. Når ting haster, kan én times ekstra reisevei ha veldig mye å si.
Mossleth mener dette er et eksempel på sentralisering i det stille.
– Jeg var ikke klar over dette før jeg ble kontaktet av ordføreren i Røst tidligere denne uka. Det er en klar svekkelse av beredskapen som har skjedd kjapt og i det stille, sier Sp-politikeren.
Les tilsvaret til Avinor og resten av saken på NRK sine nettsider.