Hopp til hovedinnhold
VR, også brukt i det amerikanske militæret. Illustrasjonsfoto. Chris Desmond


Ambulansearbeidere trener med VR-teknologi på utfordrende situasjoner

Ambulansearbeiderne i Telemark øver nå på krevende oppdrag med Virtual Reality-briller. Blant de første er Skien ambulansestasjon.

– Dette var en nyttig og realistisk måte å lære hvordan vi kan håndtere slike oppdrag best mulig, sier ambulanselærling Ronja Smerud til Sykehuset Telemark.

Sammen med ambulansekollega Theodor Jensen og stasjonsleder Ottar Høgli er hun blant de første i ambulansetjenesten i Telemark som tester bruk av VR-briller i sin helhet.

Det er kjøpt inn 12 sett med VR-briller og håndkontroller til ambulansetjenesten i Telemark. Nå skal utstyret sendes ut til ambulansestasjonene. Målet er at det skal bli månedlige VR-simuleringer for ambulansepersonell.

Christian Jørgensen fra Sim MAP, og Elisabeth Holst fra Prehospital, har ved hjelp av et videokamera og skuespillere fra ambulanserekkene vært med på å lage to scenarier.

De kan ambulansearbeiderne nå trene seg på ved hjelp av VR-teknologien. Denne mandagsmorgenen er scenariet en situasjon som ambulansearbeiderne ofte må takle.

De får beskjed om å hente en manisk mann og en like manisk kvinne som må tvangsinnlegges på akuttpsykiatrisk avdeling i Skien.

Straks Ronja tar på seg VR-brillene forsvinner det trange møterommet i Skien.

I VR- brillene ser hun et større lokale der to ambulansearbeidere jobber med å overbevise en manisk kvinne i en sofa om at hun bør følge frivillig med for tvangsinnleggelse.

I forkant er de orientert om scenariet de skal trene på. Med VR-brillene på, kan de snu seg rundt 360 grader for å sjekke om det er trusler de må være oppmerksomme på. Snart er scenariene ferdigspilt.

Ronja og Theodors oppgave var å følge med for å lære mest mulig av hvordan oppgavene ble løst av kollegene.

Etterpå er det møte med kollegene på stasjonen der de snakker om scenariet og reflekterer over - hva som var positivt og hva som kunne vært gjort bedre. Samtidig blir de fulgt opp av en psykiatrifagperson.

Christian Jørgensen kan komme med innspill, men legger vekt på at det er refleksjonen og evalueringen mellom deltakerne som er viktigst.

–  Det fine var at vi kunne lære av hvordan oppgavene ble løst-uten at vi var i en virkelig situasjon der vi har alt ansvaret. Dette er en nyttig måte å lære på. Mye bedre enn å lese hva en skal gjøre i en bok, oppsummer Theodor.