Aktuelt
Pasient nummer 400 har ankommet Norge
Norge har siden august 2022 tilbudt faste ukentlige flyvninger til europeiske land for å evakuere ukrainske pasienter. Denne uken landet pasient nummer 400 fra Ukraina.
Norge tok første ambulanseflyoppdrag med rescEU-jeten for EU 21.mars 2022 og startet pasienttransport for EU med SAS-flyet 23. juni. Regjeringen besluttet at avtalen skulle gjelde fram til november 2024. Totalt har norske fly evakuert 2656 ukrainske pasienter og deres pårørende til sykehus i ulike land i Europa, ifølge en melding fra Regjeringen på deres Facebookside.
En del av Nansen-programmet
Mange land har kapasitet for sykehusbehandling, men ikke egnede transportmuligheter for medisinsk evakuering. Transportbidrag betyr at sykehuskapasiteten i Europa utnyttes, samtidig avlastes helsetjenesten i Ukraina, og vi bidrar til å støtte Ukraina etter deres behov. Pasientene blir først transportert ut av Ukraina til et medisinsk knutepunkt i Polen. Derfra evakueres de videre til sykehus rundt i Europa for behandling, inkludert med den norske flykapasiteten. Regjeringen skriver at mange land har kapasitet for sykehusbehandling, men ikke egnede transportmuligheter for medisinsk evakuering.
Den medisinske evakueringen av ukrainske pasienter er på norsk side finansiert over regjeringens Nansen-program, og er et samarbeid mellom Utenriksdepartementet, Helsedepartementet, Justisdepartementet, Forsvarsdepartementet, de regionale helseforetakene, Helsedirektoratet, Forsvaret, SAS og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
– De russiske angrepene mot Ukraina pågår med stor intensitet og brutalitet. De tar ukrainske liv, og mange blir skadet, både sivile og militære. Det ukrainske helsevesenet blir satt under stort press, og skal også ivareta de som av andre grunner trenger helsehjelp. Norges bidrag med medisinsk evakuering til europeiske sykehus er viktig for å avlaste det ukrainske helsevesenet, og det betyr mye for enkeltpersonene det gjelder. Det norske personellet gjør en fremragende innsats som bidrar til å redde liv, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).
I Facebook-innlegget skriver Regjeringen at et godt samarbeid mellom Forsvaret og SAS gjør det mulig å gjøre om et vanlig rutefly til et ambulansefly med båre- og intensivplasser. SAS drifter og flyr maskinen, mens Forsvarets sanitets luftevakueringsgruppe sørger for det medisinske og operasjonelle. Her jobber næringsliv, sivile og militære myndigheter sammen. Verdens helseorganisasjon anslår at 14,6 millioner ukrainere har behov for helsehjelp. Minst 1 av 3 mangler tilgang til medisinske tjenester.
Dedikert crew
MEDEVAC-flyet til SAS er det samme som ble brukt til å hente kongen hjem fra Malaysia i februar i år. Flyet er en Boeing 737-700 som er ombygget til ambulansefly som Forsvaret har leid for å frakte skadde ukrainske soldater til sykehus i Europa. Dette skal være et av svært få europeiske fly som på kortere og litt lengre sikt kan evakuere mange pasienter av gangen og samtidig tilby avansert behandling. Flyet ble også brukt til å evakuere nordmenn etter tsunamien i Thailand i 2002.
Om bord på flygningene er det crew som er spesielt dedikert for oppgaven, og hvor de som jobber i kabinen har bakgrunn fra helsearbeid og innehar kompetanse på å håndtere pasienter med traumer. I tillegg er det leger og annet helsepersonell med på flygningene, avhengig av hva som vurderes nødvendig i det enkelte oppdraget. Fullt utrustet kan det også gjennomføres kirurgi om bord. Når flyet ikke er på medisinske oppdrag er det i normal rute. Ifølge Flightradar 24, var siste rute mellom Amsterdam og Norge.
Det hører med at dette flyet var verdens mest fulgte flyvning natt til 1. mars da det flydde fra den malaysiske ferieøyen Langkawi med kong Harald om bord.