Hopp til hovedinnhold


«Uforklarlig feil»: Sea King på Sola satt helt ut av spill

Målet er 15 minutters reaksjonstid, men flere ganger i år har redningshelikopterbaser stått uten beredskap. Opptil fem Sea King-maskiner var ute av spill - samtidig, skriver Stavanger Aftenblad.

Les også: Hemmelig rapport - Sea King-systemet er presset til det maksimale
I tre måneder har Sola blitt stående med kun ett helikopter på grunn av en «uforklarlig feil i «flight control»-systemet». Når beredskapshelikopteret feilet eller måtte på ettersyn, gikk avdelingen av beredskap.
Det framgår av Luftforsvarets statusrapporter om 330-skvadronen, som har hovedkvarter på Sola.

5 av 12 ute av spill

Sea King ble første gang tatt i bruk av Redningstjenesten i 1973. Siden 1996 har Norge hatt 12 redningshelikoptre. Men fra januar til april var skvadronen periodevis «helt nede i sju skrog». Det har ifølge to rapporter gjort det «svært krevende» og «meget anstrengende» å drifte fem baser og gjennomføre øvelser.
Når baser står igjen med bare én maskin hver, blir beredskapen og skvadronen sårbar for tekniske feil på beredskapshelikoptre, ifølge en rapport.

  • I Bodø ble det funnet sprekk i beredskapsmaskinen mens helikopter to var på omfattende ettersyn. Det tok nærmere 12 timer før erstatning var på plass. En feil på en halerotor satte Bodø ut av beredskap i cirka ett døgn i april.
  • En halerotorfeil satte Rygge ut av beredskap i ett døgn.
  • På Banak i Finnmark måtte det byttes en demper i rotorhodet på beredskapsmaskinen - uten at det var en backup klar.

Dette skulle holdes hemmelig

Forsvarsdepartementet har hemmeligstemplet og sladdet følgende opplysninger fra perioden mai-august:

  • Skvadronen har i perioder vært nede i åtte skrog. Det gjør det «svært krevende» å drifte fem baser og samtidig gjennomføre øvelser.
  • «Avdelingene blir i lange perioder stående med en maskin. Skvadronen er dermed fortsatt sårbar dersom det blir teknisk feil på beredskapsmaskinene.»
  • «Påviste tekniske feil har tatt lang tid å reparere, og må sees i sammenheng med feillevering av deler og vanskelige forsyningslinjer.»

Også enkelthendelser «som særlig trekker ned beredskapen», er i sin helhet sladdet av departementet som interne saksdokumenter.
Les mer om saken hos Stavanger Aftenblad