Hopp til hovedinnhold


Hemmeligstemplet rapport: - Sea King-systemet er presset til det maksimale

Lenge etter antatt pensjonsalder har Norges redningshelikoptre aldri fløyet mer. – Sea King og personellet er presset til det maksimale, ifølge intern rapport. Det bekymrer Hovedredningssentralen, ifølge Stavanger Aftenblad.

Les også: Uforklarlig feil - Sea King på Sola satt ut av spill
I 2002 sa en samlet justiskomité på Stortinget at Sea King-helikoptrene var blitt svært gamle og måtte byttes ut. 15 år senere satte 330-skvadronen i fjor ny rekord i antall flytimer med Sea King.
Før sommeren anslo Luftforsvaret ny «all time high».
«I praksis betyr dette at systemet Sea King og personellet er presset til det maksimale og det derfor er en reell risiko for at skvadronen ikke klarer å levere til alles forventning. Vi har ingen seighet,» heter det i en statusrapport for januar-april.

Hovedredningssentralen er bekymret

Ståle Jamtli, operativ redningsinspektør ved Hovedredningssentralen (HRS) Sør-Norge, skriver i en e-post at når 330-skvadronen uttrykker bekymring, «vekker også dette bekymring hos Hovedredningssentralen.
Han viser til at redningsoppdrag kommer foran luftambulanseoppdrag og transport av politiet og så videre. Dersom kapasiteten utfordres, kan det bli nødvendig å nedprioritere oppdrag som faller utenfor den første kategorien, ifølge Jamtli.
Inspektøren peker også på at antallet luftambulanseoppdrag øker og utgjør over halvparten av oppdragene.
– Disse bekymringene føyer seg til flere bekymringer med hensyn til økende oppdragsmengde hvor redningstjenesten er presset. HRS opplever også et meget høyt arbeidspress på eget personell, skriver Jamtli.
Tross mange Sea King-utfordringer etter 45 års tjeneste for Norge, får utvalgte helikoptre forlenget levetiden med tre år hver - mens nasjonen venter på de supermoderne AW101-helikoptrene.
Les mer om saken hos Stavanger Aftenblad