Ambulansestasjonen i Ålen stengt – ansatte advarer om konsekvenser

Jørn Finsrud
nyhetsstudio

Ambulansetjenesten i Holtålen har lenge varslet om utfordringer knyttet til flytting av basen i Ålen. Onsdag ble ambulansen flyttet til Røros, og basen i Ålen stengt inntil videre. Dette skjer etter lang tids usikkerhet rundt arbeidsforholdene for de ansatte og manglende midlertidige lokaler som tilfredsstiller kravene til forsvarlig drift.

De ansatte i ambulansetjenesten har i et leserinnlegg i avisen Fjell-Ljom uttrykt frustrasjon over situasjonen og advarer om konsekvensene for lokal beredskap. De understreker at en ambulansebase ikke bare er et bygg med garasje, men et sted som må oppfylle strenge krav for å sikre hvile, hygiene og arbeidsforhold som muliggjør trygge utrykninger.

De opplyser i innlegget at ambulansepersonell jobber lange vakter, ofte 48 eller 72 timer sammenhengende, og må være uthvilte og klare til å respondere raskt på kritiske situasjoner. At ambulansen nå opererer fra Røros kan få store konsekvenser for responstiden i Holtålen kommune. De ansatte frykter at forsinket helsehjelp kan få alvorlige konsekvenser for pasientene.

Bakgrunnen for flyttingen er kommunens planer om nye omsorgsboliger på tomten der ambulansestasjonen ligger. Allerede i 2023 ble det pekt på at en ny base burde være på plass før rivingen startet. Likevel er det nå en situasjon der en midlertidig base ennå ikke er ferdigstilt, samtidig som den eksisterende er revet. De ansatte peker på at kommunen ikke har fulgt opp vedlikeholdet av den gamle basen, og at dette har forverret situasjonen.

De ansatte understreker at de ikke er motstandere av nye omsorgsboliger, men at prosessen rundt flyttingen av ambulansetjenesten har vært mangelfullt planlagt og gjennomført. De påpeker at kravene til forsvarlig drift ikke er til for å være byråkratiske hindringer, men for å sikre at de kan utføre jobben sin på en trygg og effektiv måte.

Ansvarsfordelingen mellom kommunen og St. Olavs HF har vært et sentralt tema i saken. St. Olavs HF har ansvar for den daglige driften av ambulansetjenesten, men kommunen som utleier av lokalene har hatt ansvaret for vedlikehold og tilrettelegging. Ifølge de ansatte har kommunen ikke fulgt opp sine forpliktelser, og dette har bidratt til dagens situasjon.

De ansatte på ambulansestasjonen frykter at dette vil kunne svekke tilliten til helsetjenesten i kommunen og understreker at de har gjort alt de kan for å finne løsninger. De takker samtidig innbyggerne i Holtålen for støtte og forståelse, men beklager at de nå ikke lenger kan være til stede lokalt. Fremover vil ambulansen operere fra Røros, noe som kan få konsekvenser for beredskapen i Holtålen, skriver de i leserinnlegget som i sin helhet kan leses i Fjell-Ljom.

Powered by Labrador CMS