Hopp til hovedinnhold
Legehelikopteret på Dombås. Foto: Live Oftedahl
Legehelikopteret på Dombås. Foto: Live Oftedahl


UNN-lege kritiserer markedsføringen av Stiftelsen norsk luftambulanse

«Din støtte redder liv», er teksten som møter deg når du klikker deg inn på hjemmesidene til Stiftelsen norsk luftambulanse.

Det mener UNN-lege Ole Magnus Filseth er helt feil, skriver Dagens Medisin.

Stiftelsen norsk luftambulanse (SNLA) reklamerer for sine tjenester både på nett, i tradisjonelle medier og i sitt eget magasin. De selger også medlemskap gjennom både dør- og telefonsalg. Markedsføringens form har leger ved akuttmedisinsk klinikk ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) reagert på i lang tid.

 Det reddes liv hver dag i det offentlige helsevesenet, uten at legene går rundt og skryter av det. Det å redde liv har SNLA brukt som et mantra om egen og datterselskapet Norsk Luftambulanse (NLA) sin virksomhet i alle år, sier Ole Magnus Filseth, klinikkoverlege ved UNN.

Slik han ser det, er problemet med stiftelsen at de fremhever seg selv som en ideell organisasjon samtidig som de har sterke økonomiske og kommersielle interesser i drift av ambulansehelikoptre både i Norge og i utlandet.

– SNLA er ingen verdinøytral, veldedig organisasjon, hevder han.

Filseth argumenterer videre med at det ikke er stiftelsen og deres helikoptre som redder liv, men hele den offentlig finansierte akuttmedisinske kjeden, fra primær- til spesialisthelsetjenesten.

– Det er den medisinske ledelsen i de ulike helseforetakene, og ikke SNLA, som er ansvarlig for både bil- og luftambulansens medisinske plattform, sier Filseth.

Frykter for forskningen
Det siste året har debatten om hvorvidt luftambulansetjenesten bør over på statlige hender blusset opp, i lys av de mange utfordringene etter at Babcock Air Ambulance tok over driften av ambulanseflyene. Det er som nedsatt en ekspertgruppe i tråd med Stortingets vedtak om å utrede offentlig/ideell drift av hele luftambulansetjenesten.