Hopp til hovedinnhold
AMK Vestfold og Telemark. Arkivfoto: Jørn Finsrud.
AMK Vestfold og Telemark. Arkivfoto: Jørn Finsrud.


Stadig vekst i røde oppdrag: – De fleste kvier seg for å ringe

Ambulanse sendes ut til stadig flere røde oppdrag, og enkelte er knapt kvalifisert til grønt. Men nå kommer også et varsku om at frustrasjon over unødvendige nødanrop også kan skremme folk fra å ringe 113.

Fagbladet og NRK har skrevet om antall akutte oppdrag som øker. Lars Vereide forteller at de rykker ut på flere trivielle oppdrag som de ikke gjorde tidligere. Han er tillitsvalgt for Fagforbundet ved klinikk for prehospitale tjenester ved Sørlandet sykehus HF. Til NRK sier Vereide at han kjenner til daglig frykt for at de er opptatt med noe mindre viktig samtidig som det skjer en alvorlig hendelse et annet sted.

For antall aktuttoppdrag har økt over hele Norge. I Østfold har antall oppdrag økt med 180 prosent fra 2012 til 2022. På Sørlandet har økningen vært på 90 prosent samme samme tidsrom. Dette skjer samtidig som ifølge Fagbladet antall grønne oppdrag har hatt en nedgang.

Frykten for å gjøre feil

I januar 2023 uttalte Vereide til Fædrelandsvennen at frykten for feil gjør at systemet kneler. Han uttalte da at kapasiteten i helsetjenesten er sprengt fordi autorisert personell er blitt livredde for å gjøre feil.

– Det gjøres en formidabel jobb fra AMK-ansatte med å sile og sortere henvendelser hver dag. Til tross for dette kjører vi fryktelig mange unødvendige oppdrag til pasienter som kunne klart seg med en tur til fastlege eller legevakt, sier Vereide til NRK. Et eksempel han trekker fram i Fagbladet et oppdrag som var meldt som pustebesvær.

– Når vi kommer fram viser det seg å være tett nese og at pasienten har gått tom for Otrivin, sier Vereide. Han mener nesten alle oppdrag i dag er definert som akutte, uten at de egentlig er det.

– Kanskje de ikke er grønne engang, sier Vereide til Fagbladet.

– Skremmer folk

Han trekker også fram at indeks for medisinsk nødhjelp tillegges for mye vekt på AMK. Han har selv jobbet ti år på AMK-sentral. I NRK får han støtte fra Kristin Stålesen Berge i AMK-sentralen på Sørlandet.

– Frykten for å gjøre feil, gå imot indeks og tidspress gjør at jeg selv sender ut ambulanser for hendelser som jeg kanskje tenker er unødvendig bruk av ressurser, sier Stålesen Berge.

Nå mener Bård Fossli Jensen at frustrasjon over unødvendige nødanrop kan skremme folk fra å ringe 113.

– Problemet er at de aller, aller fleste kvier seg for å ringe 113, sier Fossli Jensen til NRK.

– Hvis man går ut og gir signal om at folk ringer unødvendig, da kan det hende at de som er usikker fra før ikke tør å ringe. Det bekymrer meg mest, fortsetter han.

Da Bård Bård Fossli Jensen var snakket om kommunikasjon på Ambulanseforums digitale fagseminar i mars, la han vekt på at det å være profesjonell er det samme som å være formell. Han trekker fram hvor komplekst arbeidssituasjon det er for medisinske operatører.

– Det er liv og død. Det er tidskritisk. De aller fleste mangler det visuelle, fordi det er på telefon. Så skal de håndtere alt det tekniske i tillegg. Det er ekstremt krevende og et voldsomt ansvar. Samtidig blir alt loggført, og det kan når som helst bli eksponert i media.

Førstkommende torsdag har KoKom et webinar om hyppige innringere. I dette webinaret snakker Emil Iversen i KoKom med Astrid Karina Harring og Arve Halsen som kjenner godt til dette temaet. KoKom er Nasjonalt kompetansesenter for helsetjenestens kommunikasjons beredskap. Lenken for webinaret publiseres på denne siden.