Hopp til hovedinnhold
AW101, det nye norske redningshelikopteret lander for første gang på taket av St. Olavs hospital den 11. september 2019. Foto: Live Oftedahl


SAR-Queen kan fremdeles ikke lande ved UNN

Sykehusledelsen fortviler – kan måtte bygge 33 meter høy plattform for nye redningshelikoptre.

Ledelsen ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) i Tromsø vet ikke hva de skal gjøre med de nye redningshelikoptrene. De skal være på plass allerede i februar, men kan ikke lande på sykehuset, melder NRK på sine nettsider.

– Da ville hangardøra ha blåst inn. Biler, fotgjengere og pasienter fra den kommunale legevakta kunne blitt skadet, sier Tor-Arne Hanssen.

Hanssen er utbyggingssjef ved UNN.

– Det er uaktuelt å lande de nye redningshelikoptrene her som det er nå, sier han.

SAR Queen er nemlig større enn de nåværende Sea King-helikoptrene, som skal erstattes.

De nye redningshelikoptrene trenger en sikkerhetssone på 100 meter rundt landingsplattformen. Årsaken er at de er større og har kraftigere rotorblad, informerer Hanssen.

– Den beste løsninga for oss vil være å få helikoptret hevet høyere opp. Da med en landingsplass som er minimum 33 meter over bakken.

Hvordan dette eventuelt skal gjøres, må en utredning fra staten slå fast, sier utbyggingssjefen.

Bruker en halvtime ekstra

Sykehuset i Tromsø er et av flere akuttsykehus som ikke kan ta imot de nye SAR-redningshelikoptrene. Dette på grunn av landingsplassen.

Det betyr at helikoptrene må lande ved Tromsø lufthavn.

Nå venter UNN en avklaring fra staten på hvordan helikopteret skal kunne lande hos de i framtiden.

Redningshelikoptrene har kostet over 16 milliarder kroner å anskaffe.

Haster med en løsning

Einar Bugge ved UNN sier det haster med å få løst problemet.

Dette redningshelikopteret er veldig viktig i redningsaksjoner. UNN er Nord-Norges traumesenter og blant annet det eneste sykehuset som tar imot alvorlige hodeskader.

– Det å få disse pasientene raskt til behandling er viktig. Derfor er det også viktig at helikopteret kan lande her.

Selv om avstanden mellom sykehuset og flyplassen ikke er så stor, tar en slik omlasting alltid tid, sier han. Han mener det kan ta opp til en halvtime ekstra.

– Det vil kreve en ekstra omlasting av pasientene. Det kan forsinke transporten og helsehjelpen betydelig, og i de mest alvorlige tilfellene kan det få alvorlige konsekvenser for pasientene.