Hopp til hovedinnhold
AW101 Norges nye redningshelikopter lander for første gang på St. Olavs hospital 11. september 2019. Foto: Live Oftedahl
Norsk AW101 lander på St. Olavs hospital 13. september 2019. Foto: Live Oftedahl


Må bygge om på Sykehuset Østfold for å ta imot de nye redningshelikopterne

Sykehuset Østfold trodde de hadde bygget en landingsplass som var dimensjonert for de nye redningshelikoptrene. Nå må de likevel bygge om.

– Trykket fra lufta når helikopteret lander og tar av har vært høyere enn tidligere antatt. Derfor må vi gjøre noen tiltak for å begrenset trykket ut mot omgivelsene, sier fungerende eiendomssjef Tore Dag Olsen ved Sykehuset Østfold til NRK.

Norge har bestilt 16 redningshelikoptre av typen AW101 SAR Queen for nærmere en milliard kroner per stykk. De første er allerede på plass i Norge for å ta over for de gamle Sea King redningshelikoptrene.

De nye er både større, raskere og tyngre. Men som NRK tidligere har skrevet, skaper de så stort vindtrykk at de ikke kan lande på flesteparten av norske akuttsykehus.

Bare seks av 21 sykehus var bygget for å kunne ta imot helikoptrene.

Bygd etter helikopter-bestillingen

Sykehuset Østfold ble bygget etter at helikoptrene var bestilt, og trodde dermed at deres landingsplass tålte de nye helikoptrene. Men nå viser det seg altså å ikke stemme.

Nye vindmålinger viser nemlig at det er behov for 100 meters sikkerhetssone rundt landingsplassen på grunn av lufttrykket. Det har ikke Sykehuset Østfold tatt høyde for.

Dermed er de i gang med å finne alternativer. Den anbefalte løsningen er å bygge en vindmur som avleder lufttrykket.

– Det gjør at trykket som kommer fra helikopteret blir ledet opp i luften og ikke opp til sidene. Det er en standard gittermur som er buet. Det er sånn som finnes på flyplasser, sier Olsen.