Hopp til hovedinnhold
Ambulanse. Illustrasjonsfoto: Live Oftedahl
Ambulanse. Illustrasjonsfoto: Live Oftedahl


Ønsker å innføre el-ambulanser: møter kraftige reaksjoner

SV foreslår å innføre nullutslippsambulanser. Høyre-topp mener ambulansene burde ha både turbo og høyoktan.

I den nye klimaplanen som er behandlet på Stortinget, har Sosialistisk Venstreparti (SV) foreslått å innføre nullutslippsambulanser i helsetjenesten.

I forslaget lyder det at regjeringen skal komme tilbake med en plan for å innfase nullutslippsambulanser. Forslaget møter kraftige reaksjoner hos Høyre, som mener det hele er virkelighetsfjernt, skriver Nettavisen.

Møter kritikk fra Høyre-topp

– Ambulanser frakter ofte folk over lange avstander i all slags vær. Det er ikke sånn at nullutslipp alltid er et alternativ. I mine øyne kan ambulansene gjerne både ha turbo og gå på høyoktan, sier helsepolitisk talskvinne Mari Holm Lønseth i Høyre.

Hun latterliggjør forslaget, og mener det er ikke plassen for å drive med symboltiltak når det gjelder folks liv og helse.

– Det viktige er at helsetjenestene er pålitelige og effektive. Da kan ambulansene gjerne være de reneste rallybilene, så lenge de får pasientene trygt frem når det står om liv og død.

Det er akutttjenester jeg mener vi ikke bør risikere før teknologien er på plass, sier Holm Lønseth.

– Flåsete

SVs helsepolitiske talsmann Nicholas Wilkinson fyrer løs mot kritikken, og kaller det «flåsete» fra Høyre.

– Dette var, som så ofte ellers fra Høyre når det gjelder ambulanser, ikke særlig gjennomtenkt. Forslaget handler om en plan for innfasing av nullutslipp. Da må man selvsagt forutsette at vi alltid har de beste kjøretøyene til oppgaven, og at det skal være mulig å ha en dekning tilsvarende eller bedre enn i dag, sier han.

Men Wilkinson presiserer at el-ambulanser kan fort bli en realitet.

– Kritikken fra Lønseth er flåsete. Teknologien har flyttet seg fremover og el og hydrogen er seriøse alternativer. Det finnes gode kjøretøyer på markedet og mange flere modeller på vei, sier han og legger til:

– Det britiske helsevesenet har allerede begynt å fase inn nullutslippsambulanser. Norge må også begynne å tenke på hvordan dette kan gjøres, og finne kjøretøyer som fungerer.

Det vil antagelig være snakk om hydrogenambulanser der det er lengre distanser, og el-ambulanser i by. Det er også noen fordeler her, for eksempel har elektriske kjøretøy mye raskere akselerasjon, noe som kan redde liv i noen situasjoner i byene, sier Wilkinson.

Høyre-politikeren lar seg ikke overbevise av argumentene fra SV, og mener helsevesenet er i god stand til å finne gode klimatiltak som monner.

– Helsevesenet kan godt ta klimavennlige valg, for eksempel når det gjelder avfallshåndtering. Men det kan de gjøre uten politisk overstyring fra SV, sier hun.