Hopp til hovedinnhold
30 skvadronens AW101 lander for første gang på St. Olavs hospital sin landingsplass på taket av akuttbygget. Foto: Live Oftedahl
På treningsoppdrag: 330 skvadronens AW101 lander for første gang på St. Olavs hospital sin landingsplass på taket av akuttbygget i 2019. Foto: Live Oftedahl


Nye redningshelikoptre - «SAR queens» - settes i drift

– Som å bytte en boble fra 1972 med en selvkjørende Tesla

Etter nesten 50 år nærmer redningstjenestens Sea King-helikoptre seg pensjonstilværelse. Regjeringen sender A-laget når arvtakeren fases inn, skriver TV2.

1972 var året da Sea King-helikoptrene ble satt i drift i Norge.

– Vi har berget over 40.000 mennesker i løpet av disse årene. Mange har fått et bedre liv på grunn av oss og Sea King. Det har vært et vanvittig bra verktøy, sier Svein Tore Pettersen, sjef for 330-skvadronen på Sola.

Vi treffer ham på Redningshelikoptertjenestens hovedbase i forkant av en dag han lenge har sett fram til. Tirsdag 1. september markerer starten på en ny æra.

Nå skal langt mer avanserte maskiner ta over stafettpinnen etter Sea King. AW-101 omtales av flere som verdens beste redningshelikopter.

330-sjefen går ut av hangaren. Foran ham står både veteranen og etterfølgeren.

– Det er jo vemodig. Vi kommer til å savne Sea King, men på en god måte, sier han.

Denne uken er altså basen på Sola oppe og går, før Ørlandet står for tur om tre uker.

Etter hvert skal alle basene, inkludert gjenopptakelse av basen på Florø, ha AW-101 i beredskap.

– Fra gammel boble til Tesla

Tirsdag er det ventet at statsminister Erna Solberg (H) avslører hva de nye AW-101-maskinene skal kalles på folkemunne.

Regjeringen stiller med et toppet Høyre-lag under seremonien. Solberg tar med seg justisminister Monica Mæland og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen til Sola.

– Dette er en moderne, digital flymaskin med en sensorkapasitet som vi knapt har sett i et redningshelikopter noen gang, sier Pettersen.

Med disse maskinene kan redningstjenesten operere på en helt annen måte.

– Hvis man skal sammenligne for menigfolk, så blir det litt som å gå fra en 72-modell folkevognboble til en selvkjørende Tesla. Det er et ganske stort skritt vi nå tar i én jafs, sier redningssjefen.

Årelang prosess

Men veien frem til innfasing av AW-101 har vært lang og kronglete. I en prosess som har pågått siden 1997, har utfordringene vært mange.

Først i 2013 ble kontrakten signert. Tre år senere viste daværende justisminister Anders Anundsen (Frp) frem maskinen på fabrikken i Yeovil i England.

Fem justisministere senere går prosessen nå mot sin ende.

I mellomtiden rakk ett av helikoptrene å velte under en bakkekjøring på Sola i 2017. En velt som kostet over 100 millioner kroner. Manglende opplæring og tidspress var grunnen til uhellet.

Egentlig skulle de nye maskinene vært operative i 2018.

– Hva synes du om at det har tatt så lang tid, Pettersen?

– Det er et stort prosjekt. Det er flere departement som er inne her, så det er klart at det tar litt tid. Men når vi først gjorde beslutningen og kom i gang, så har egentlig prosessen gått rimelig godt, sier han.

– En kjempestor milepæl

I 2015 var kostnadsrammen for prosjektet på svimlende 14 milliarder kroner. Denne rammen gjelder for mer enn bare helikoptrene.

I alt skal 16 helikoptre settes i drift. Det er ventet at innfasingen skal være ferdigstilt i løpet av 2022.