Medieklipp
Havner du i nød nå, kan det være et nytt AW101 som kommer
En etterlengtet dag: Nå overtar de nye AW101 redningshelikoptrene for Sea King.
Tirsdag 1. september blir en merkedag for norsk beredskap: 47 år etter at Sea King ble tatt i bruk av 330-skvadron, skal AW101 overta som nytt redningshelikopter melder Teknisk Ukeblad.
I første omgang er det redningsbasen på Sola lufthavn som nå går på vakt med det som utvilsomt er blant verdens mest moderne og kapable redningshelikoptre og gir arbeidshesten Sea King en velfortjent avløsning.
Sea King har i høyeste grad gjort nytte for seg, men nykommeren kan slå i bordet med større rekkevidde og hastighet og bedre evne til å fly i dårlig vær, noe som igjen vil gi bedre trygghet kanskje spesielt for dem på sjøen og i avsidesliggende strøk.
I forbindelse med at AW101 nå settes i drift, arrangeres det en seremoni på 330-skvadronens hovedbase på Sola.
Her skal både statsminister Erna Solberg delta i tillegg til justis- og beredskapsminister Monica Mæland, på vegne av departementet som eier helikoptrene, og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen fra departementet som opererer dem.
To og et halvt år forsinket
Midt oppe i jubelen for redningstjenestens løft, går det også an å minne om at planen egentlig var at alle 330-skvadronens baser skulle hatt nye helikoptre nå i 2020.
At det skulle ta fire og et halvt år fra jomfruferden for den første norske AW101-en, i mars 2016, til helikoptertypen ble operativ, var det vel bare de største pessimistene som hadde sett for seg.
Ifølge kontrakten som ble inngått da Norge bestilte 16 AW101 fra Leonardo Helicopters (daværende AgustaWestland) før jul i 2013, skulle de første AW101-maskinene blitt levert til Norge i slutten av mars 2017 og blitt faset inn fra april 2018.
Etter at test- og sertifiseringsarbeidet på Leonardo-fabrikken i England tok lengre tid enn planlagt, ble det første helikopteret fløyet til Sola 17. november 2017. Men bare en uke og fire treningsoppdrag senere veltet helikopteret under bakkekjøring.
Dette bidro til at prosessen med operativ test og evaluering (OT&E), som i utgangspunktet var berammet å ta ett år, i stedet tok nesten tre.
Siden i fjor har målet vært å sette de første AW101-helikoptrene i drift i løpet av våren 2020. Årsaken til at også dette ble forsinket, ble forklart i revidert statsbudsjett i mai:
– Leverandøren har utfordringer med utvikling og sertifisering av de nye redningshelikoptrene, med påfølgende forsinkelser for Forsvarets innføringsprogram.
Videre har virusutbruddet forsinket fremdriften, ettersom leverandøren er lokalisert i Nord-Italia og Storbritannia, samt at smitteverntiltak har begrenset Forsvarets bemanning i prosjektets innføringsprogram.
Selv om Sea King nå får en velfortjent pensjon på Sola-basen, må noen av helikoptrene regne med å være i norsk tjeneste til 2023.
Les hele saken hos Teknisk Ukeblad.