Hopp til hovedinnhold
Fra workshop i Pit crew CPR som må til for å gjøre optimal AHLR. Ambulanseforum 2017 ©Fredrik Naumann/Felix Features


Ny podkastepisode: Hvorfor simulere?

– Dere har vel stort behov for dynamisk beslutningstaking, evne til overblikk og å justere kart etter terreng? spør sim-trener Carl Wilhelm, paramedic Ole Kristian Andreassen. Han er på SimOslo for å lære mer om simulering.

SimOslo trener personell fra Oslo universitetssykehus, Helse Sør-Øst, primærhelsetjenesten og noen ganger også folk med nasjonale funksjoner. Her forteller de om hva de egentlig driver med.

Etter podkastepisoden med Marius Rehn, har Ole Kristian Andreassen, mannen bak podkastserien Du puster for fort, blitt litt nysgjerrig på hva som egentlig kjennetegner god simuleringstrening.

I denne episoden lurer han blant annet på hva man pleier å trene på. Hvordan man planlegger og legger opp scenarioer, og hvilke metoder man bruker.

– Vi bruker mer tid på debrief enn på selve sim-treningen, forteller anestesilege og fasilitator Carl Wilhem Haakenstad og spesialsykepleier og fasilitator Hilde Silkoset. Debriefen er veldig viktig.

– Vi trener mer enn før i helsevesenet. Det er viktig! sier Silkoset.

Røske opp

– Sim er litt skummelt. Hvordan får dere folk til å slippe ned skuldrene? lurer Ole Kristian.

– Vi bruker tid på briefen. Vi understreker at dette ikke er en testsituasjon, og at vi vil at de skal bli bedre. Det er hele målet. Vi er her for å hjelpe, ikke sertifisere. Alle skal på jobb i morra. De fleste gruer seg litt, så det er viktig å snakke om det, sier Silkoset.

– Det er bedre å gjøre feil her, enn med virkelige pasienter, understreker Haakenstad. – Noen har negative forventninger. Vi håper at de går med en bedre følelse enn da de kom.

Noen ganger får de også bestilling på å trene in situ på ulike avdelinger.

– Det hender at vi får røska litt opp i akuttberedskapen etter at vi har vært på besøk. Da har vi hatt en bra dag på jobb, fastslår Silkoset.

Hør mer om hvordan de bestemmer seg for hva noen skal trene på, hvilke læringsmål man kan ha, hva CRM egentlig er, og hva som kjennetegner et bra team. Og hva man kan gjøre etter en sim-trening for å holde på nye ferdigheter.