Hopp til hovedinnhold
I sving med elektronisk pasientjournal i Drammen, Vestre Viken. Illustrasjonsfoto: Fredrik Naumann/Felix Features
I sving med elektronisk pasientjournal i Drammen, Vestre Viken. Illustrasjonsfoto: Fredrik Naumann/Felix Features


Myter om medisinsk kommunikasjon

Det er mange myter om medisinsk kommunikasjon.

MYTE 1. «Målet er fornøyde pasienter».

Det finnes leger, pasienter, pårørende og (for-)brukerorganisasjoner som tror at legen har gjort en god jobb bare pasienten er fornøyd.

De kan fort ha feil.

Målet på en god jobb er om pasienten får bedre helse eller mindre lidelse. At pasienter er fornøyde, er en hyggelig tilleggseffekt, ikke en ledestjerne.

Det er nemlig veldig lett å få fornøyde pasienter. Da skal du bare være enig i det de sier – og så gi dem noe. For eksempel ved å si deg enig i at det kan være både bakterier og forkjølelsesvirus – og så skrive ut antibiotika.

Det er lett. Og folk blir fornøyd.

Les også hva innleggsforfatterne skriver om disse mytene:

MYTE 2. «Jeg kommuniserer godt så lenge jeg ikke får klager».

MYTE 3. «God kommunikasjon tar lang tid».

MYTE 4. «Jeg kommuniserer godt når jeg føler jeg har kontroll».