Hopp til hovedinnhold
Stiftelsen Norsk Luftambulanse får levert det første helikopteret av den nye modellen H145 fra Airbus. Foto: Airbus Helicopters
Stiftelsen Norsk Luftambulanse får levert det første helikopteret av den nye modellen H145 fra Airbus. Foto: Airbus Helicopters


Luftam­bulansen på Sørlandet må fly med reserve­heli­kopter

Sørlandet sykehus må klare seg med et mindre helikopter enn det de egentlig skal operere med på basen i Arendal.

Dette forteller Lars Jacobsen, Medisinsk leder for luftambulansen Sørlandet i et intervju til Fædrelandsvennen (krever innlogging).

– Hvis man over lengre tid må bruke reservehelikopteret, kan det få konsekvenser siden det har kortere rekkevidde og mindre plass til hjelpepersonell, sier Jacobsen, og utdyper:

– Det kan være utfordrende hvis man er ute på et oppdrag med en liten maskin med kort rekkevidde og får beskjed om en ny hendelse. Da kan man ikke alltid snu seg rundt i luften og ta oppdraget.

Én ekstra base

Luftambulansebasen i Arendal har ansvar for hele Agder og deler av Telemark, og til vanlig er de tildelt et Airbus H145-helikopter, likevel har de ved flere anledninger måtte klare seg med den mindre modellen Airbus H135.

I Norge er det åtte H145-helikoptre. Disse roteres mellom luftambulansebasene i Arendal, Bergen, Trondheim, Brønnøysund, Lørenskog og Evenes, i tillegg til den midlertidige basen i Kirkenes som ble opprettet 15. juli i fjor.

Den nye basen i Kirkenes har ført til at det nå er én ekstra base de åtte H145-helikoptrene skal fordeles mellom.

I tillegg til én ekstra base, har enda et problem oppstått: Luftambulansen i Ålesund, som er av en større type, er nå ute med tekniske problemer og helikopteret i Arendal er blitt sendt opp dit.

Dermed må Sørlandet klare seg midlertidig med en H135 framover.

Bekrefter utlånet

Operativ rådgiver i Luftambulansetjenesten HF, Per Magne Tveitane, bekrefter at det har vært flere tilfeller der basen på Sørlandet har vært nødt til å bruke et reservehelikopter.

– Arendal er tilskrevet fire reservehelikoptre: to H145- og to H135-helikoptre. Det hender at helikopteret til Arendal må bistå andre steder, og hvis alle H145 da er på service får Arendal et H135, noe som kun er for en kortere periode, forklarer han.

Tveitane påpeker at dette ikke er en langsiktig løsning.

– Ikke uproblematisk

Selv om de har dialog med Luftambulansetjenesten HF, synes ikke Jacobsen at det dermed er problemfritt.

– Vi har «lånt ut» helikopteret vårt flere ganger. Heldigvis har Norsk Luftambulanse AS på en eller annen måte klart å levere et H145-reservehelikopter nesten hele tiden. Jeg hadde ikke trodd at de skulle klare å få det til, siden de har så få helikoptre. Det som trolig har reddet situasjonen, er stor innsats fra teknisk avdeling i Norsk Luftambulanse AS.

– Problemet oppstår hvis det er noe ekstraordinært som skjer, legger han til.

Til tross for rokering mellom de to ambulansehelikoptrene, har det ikke ført til noen store konsekvenser enn så lenge, ifølge Jacobsen.