Medieklipp
Havarikommisjonen om nødlandingen i Kongsvik: – En alvorlig luftfartshendelse
Undersøkelsen har avdekket at motorene stoppet som følge av is i luftinntaket som kunne gå uhindret i motoren.
20. november 2021 var et luftambulansehelikopter ute på oppdrag for å hjelpe tre personer som hadde gått seg bort i fjellet i Tjeldsund.
Nå har havarikommisjonen har konkludert med at grunnen var is i luftinntaket, ifølge en nylig rapport.
Det var tett snøvær. Helikopteret måtte stå i hover og på bakken med motorene igang i nær en time mens mannskapet ventet på å få lastet personene ombord.
På vei ut av Kongsvikdalen var besetningen klar over en kraftlinje de måtte passe seg for.
I den dårlige sikten brukte besetningen tid å lokalisere kraftlinjen.
I denne fasen stoppet den ene motoren. Besetningen landet umiddelbart uten problemer og kort tid etter landing stoppet også den andre motoren. Ingen ble skadet i hendelsen.
Undersøkelsen har avdekket at motorene stoppet som følge av is i luftinntaket som kunne gå uhindret i motoren.
Undersøkelsen og tester i etterkant har ikke avdekket noen teknisk feil ved motorene som gjorde at de stoppet.
Isen hadde mest sannsynlig bygget seg opp i Inlet Barrier Filter (IBF) systemet mens helikopteret ventet på de nødstedte.
IBF-systemet er et valgfritt og avtakbart støv- og partikkelfilter som erstatter standard luftinntakløsning.
Norske vinterforhold langs kysten med temperaturer rett rundt null grader og mye luftfuktighet er værforhold der is kan dannes IBF-systemet.
Helikoptertypen har to mulige konfigurasjoner for luftinntak og sikkerhetsproblemet gjelder kun for IBF-systemet. Airbus Helicopters Deutschland har satt i gang et arbeid med å løse dette sikkerhetsproblemet.
Les hele rapporten fra Statens havarikommisjon her.