Hopp til hovedinnhold
Norsk Luftambulanses nye ambulansehelikopter. Illustrasjonsfoto: Luftambulansetjenesten HF
Norsk Luftambulanses nye ambulansehelikopter i 2019. Illustrasjonsfoto: Luftambulansetjenesten HF


Havarikommisjonen om nødlandingen i Kongsvik: – En alvorlig luftfartshendelse

Undersøkelsen har avdekket at motorene stoppet som følge av is i luftinntaket som kunne gå uhindret i motoren.

20. november 2021 var et luftambulansehelikopter ute på oppdrag for å hjelpe tre personer som hadde gått seg bort i fjellet i Tjeldsund.

Nå har havarikommisjonen har konkludert med at grunnen var is i luftinntaket, ifølge en nylig rapport.

Det var tett snøvær. Helikopteret måtte stå i hover og på bakken med motorene igang i nær en time mens mannskapet ventet på å få lastet personene ombord.

På vei ut av Kongsvikdalen var besetningen klar over en kraftlinje de måtte passe seg for.

I den dårlige sikten brukte besetningen tid å lokalisere kraftlinjen.

I denne fasen stoppet den ene motoren. Besetningen landet umiddelbart uten problemer og kort tid etter landing stoppet også den andre motoren. Ingen ble skadet i hendelsen.

Undersøkelsen har avdekket at motorene stoppet som følge av is i luftinntaket som kunne gå uhindret i motoren.

Undersøkelsen og tester i etterkant har ikke avdekket noen teknisk feil ved motorene som gjorde at de stoppet.

Isen hadde mest sannsynlig bygget seg opp i Inlet Barrier Filter (IBF) systemet mens helikopteret ventet på de nødstedte.

IBF-systemet er et valgfritt og avtakbart støv- og partikkelfilter som erstatter standard luftinntakløsning. 

Norske vinterforhold langs kysten med temperaturer rett rundt null grader og mye luftfuktighet er værforhold der is kan dannes IBF-systemet.

Helikoptertypen har to mulige konfigurasjoner for luftinntak og sikkerhetsproblemet gjelder kun for IBF-‏systemet. Airbus Helicopters Deutschland har satt i gang et arbeid med å løse dette sikkerhetsproblemet.