Hopp til hovedinnhold
Bakfra. Foto: Emergency Norway


Ambulanseanbudet endelig avgjort – nesten

Sykehusinnkjøp har måttet annullere ambulanseanbudet, og har slåss to runder i retten før det ble fastslått at anbudet har vært lovlig utført etter anskaffelsesreglene.

31. mai 2018 ble det tredje nasjonale anbudet for ambulansebiler annonsert.

Det skulle gå over to år før anbudet ble avgjort. Det første anbudet ble annullert og utlyst på nytt.

I andre runde måtte Sykehusinnkjøp både i tingretten og lagmannsretten før to av vinnerne kunne kåres.

Den tredje kategorien er nok en gang utlyst på nytt.

Firehjulsdrift på storambulanse - for første gang

Anbudet er for tre ambulansekategorier:

  • For første gang ambulansebiler over 3,5 tonn med firehjulsdrift.
  • Ambulansebiler over 3,5 tonn og tohjulsdrift.
  • Ambulansebiler under 3,5 tonn med firehjulsdrift.

Alle ambulansekategoriene krever dieseldrift og automatgir.

I begge anbudsrunder vant Emergency Norway, tidligere Falck Emergency, anbudet for store ambulansebiler med firehjulsdrift med en Wolkswagen Crafter Motion 1-båre.

Blue Aerospace, som ble nummer to i anbudet, ba om midlertidig forføyning.

Dermed ble signering utsatt til slutten av mai med avtalestart 1. juni, etter at Sykehusinnkjøp vant saken i lagmannsretten.

Det er ikke bygget noen norsk versjon av sprinteren ennå. Her er svensk versjon av Sprinter, det vil si annen fagmerking og lysutstyr, på «gammel» modell.

I begge anbundsrunder vant VBK Nordic anbudet for storambulanse med tohjulsdrift med en Mercedes-Benz Sprinter 419/37 KA.

Denne avtalen ble signert 10. februar, med avtalestart 15. februar.

Den siste klassen for liten ambulanse er alså utlyst på nytt.

Gjelder i minst tre år og helt opp til seks

«Emergency Norway AS er valgt som leverandør, og avtalen er nå signert av de fire regionale helseforetakene. Avtalen gjelder fra 1. juni 2020 til 31. mai 2023 og kan forlenges i inntil tre år,» skrev Sykehusinnkjøp i en nyhetsmelding i slutten av mai.

Kjennelsen kom allerede 13. mai. Hålogaland lagmannsrett ga Sykehusinnkjøp medhold på alle punkter. I Tingretten hadde Sykehusinnkjøp tapt på et av tre punkter, og valgte å anke.

Lagmannsretten slo fast i sin kjennelse at tingretten tok feil, og at «det skyldtes manglende forståelse av kravspesifikasjonen og dens oppbygning.»

Det kommer også fram i kjennelsen at Emergency Norway vant anbudet på tross av noen betydelige poengtrekk. De ville ha vunnet med større margin om de hadde gjort noen andre grep i tilbudet sitt. Så her er det litt å lære.

Ledsagerstolen ble det store stridspunktet

På grunn av koronautbruddet har hele prosessen foregått skriftlig. Det store stridspunktet var ledsagerstolen.

Da Blue Aerospace gikk til sak var det en svært jevn konkurranse poengmessig. Under et poeng skilte vinneren av anbudet og nummer to, som da var Blue Aerospace.

Den store striden sto om måten Emergency Norway hadde tilbudt ledsagerseter.

Leser man kjennelsen virker det som Emergency Norway mistet en del poeng som de kunne ha innkassert om tilbudet hadde vært formet litt annerledes.

Sykehusinnkjøp vant i lagmanssretten

Sykehusinnkjøp skriver i sin redegjørelse til lagmannsretten at «Hadde Emergency Norway tilbudt ErgoActive (red.anm.: ledsagerstol) som sin standardløsning, ville selskapet mest sannsynlig fått god poengmessig uttelling under C-167 og vunnet konkurransen med større margin.»

Kort fortalt vurderte lagmannsretten det slik at «Emergency Norway samlet sett (ikke) har oppnådd noen konkurransefordel som følge av mangelfull prising. (...) Feilen har dermed ikke påvirket resultatet av konkurransen.»

Lagmannsretten idømte Blue Aerospace alle sakskostnader: Både deres egne, Sykehusinnkjøp sine og Emergency Norways. En regning på over 1,3 millioner.