Ambulanse

Pilot: - Det er ikke holdbart. Dette er ikke tatt alvorlig nok

Publisert Sist oppdatert

– Vi sitter nærmest og venter på at det skal oppstå feil, sier pilot og tillitsvalgt Synnøve Lilleli til Nordlys lørdag (krever innlogging).
Siste: Tidligere operatør - vi kan være klare relativt raskt
Bakgrunn: Fem av de nye ambulanseflyene tas ut av tjeneste
Tidligere: Bedringen av beredskapen er avlyst
Les pressemelding Forbedret ambulanseflyberedskap i november
Mer: Syv piloter inn i luftambulanseberedskapen
Ber om støtte fra Forsvaret – igjen

Lørdag valgte Babcock å sette fem ambulansefly på bakken. Årsaken er at de alle har fått problemer under landing. Bare få meter fra bakken har de mistet kraften på en av motorene.

– Man kan bare spekulere i når dette skjer neste gang, sier Synnøve Lilleli.

Babcock innrømmer at de første problemene oppsto allerede i august, da mistet et fly motorkraften under innflygning. Nå fire måneder senere har det skjedd opp mot 15 ganger, får Nordlys opplyst. Årsaken er fortsatt ikke funnet.

– Det er veldig slitsomt å fly for tiden. Fokuset er ikke på det flyoperative. Vi følger med så nøye vi kan på om det kan oppstå feil, og man sitter nærmest og venter på om det kommer en feil når vi flyr, sier hun.

– Stor byrde

Lilleli er også tillitsvalgt på ambulanseflybasen i Brønnøysund.

– I tillegg har vi fått værutfordringer når det har blitt vinter. Det har vært ganske slitsomme dager. Når det nå er så mange maskiner som står, blir vi andre brukt for det det er verdt. Det blir en stor byrde.

Til sammen fem fly er tatt ut av tjeneste. Det har vært tilsvarende feil på alle maskinene. Også da flyet i Tromsø skulle erstattes, oppsto samme problemet på erstatningsmaskinen. Babcock har valgt å ikke ta ut maskinene som ikke har fått feil.

– For å si det slik, jeg er ikke overrasket over om jeg får samme feil. Vi gjør en del motortester før avgang. Så lenge alt er innenfor så må vi fly og løse de oppdrag som kommer inn.

– Ikke tatt alvorlig

Til tross for at både Luftambulansetjenesten HF, som er oppdragsgiver, og Babcock var kjent med at problemene oppsto først i august, ble altså den fem flyene først satt på bakken på lørdag.

– Det kom ut et skriv fredag kveld. Her kom det mange begrensinger på når vi kan fly. Det er første gang det kom noe fra selskapet. Det var på tide. Det var sent men godt, sier hun.

Les mer om saken hos Nordlys (krever innlogging)

Powered by Labrador CMS