Hopp til hovedinnhold


– Bedringen av beredskapen er avlyst

Tidligere Alta-lege Jan Eggesvik er kritisk til avvikene i luftambulansen de siste dagene. Det skriver han i et innlegg i Altaposten. 

I en pressemelding fra Luftambulansetjenesten 3/12-19 angis økt tilgjengelighet for Finnmarks helikopter og ambulansefly-tjeneste til 93%, skriver tidligere Alta-lege Jan Eggesvik i Altaposten. 
Han har vært lege i Finnmark siden 1980.
Les også: Forbedret ambulanseflyberedskap i november
Mer: Syv piloter inn i luftambulanseberedskapen
Ber om støtte fra Forsvaret – igjen
Bakgrunn: Høie ikke fornøyd med luftambulansetilbudet i nord
Avvik blir ikke sendt før det er åpenbar fare for liv og helse.
Helikopteret sørger angivelig for for at total tilgjengelighet blir høy i andre halvdel av november og det hevdes også at ambulanseflytilgjengelighet blir tilfredsstillende fordi ekstraflyet fra Babcock medregnes. Det anføres også en «helikoptertilgjengelighet» på opp til 107 % som er et uforståelig tall fordi 100% betyr full tilgjengelig. Når man forsøker å kontrollere ambulanseflyenes tilgjengelighet som da skal være 93% i andre halvdel av november er det foreløpig ingen som forstår utregningene.
Det som er lett å forstå er de daglige beredskapsrapportene på luftambulanse.no
Avviksprotokollen 2/12-19 viser følgende:
Kirkenes utmeldt 2 timer 30 min.
Bodø utmeldt 8 timer.
Brønnøysund utmeldt 7 timer.
Ålesund utmeldt 2 timer.
Alle avvik skyldes stort sett grunnet besetning og hviletidsbestemmelser.
Avviksprotokoll 3/12-19
Kirkenes ute 2 timer
Tromsø utmeldt 3 timer
Bodø utmeldt 1 ½ time
Ålesund utmeldt 13 timer (!)
Avviksprotokoll 4/12-19
Alta 1 utmeldt 1 time
Tromsø utmeldt 1 time
Bodø utmeldt 8 timer
Ålesund 1 time
Gardermoen 1; 1 time.
Forventet avviksprotokoll 5/12-19 viser at Kirkenesflyet vil bli utmeldt 11 timer
Gardermoen 2 er ikke utmeldt, men i en merknad 4/12-19 anføres at ekstraflyet fra Babcock som er stasjonert i Alta tar over beredskapen for Gardemoen 2 fra 4/12-19. Det er ikke opplyst om hvor lenge stasjoneringen på Gardemoen skal vare, men flyet skal returnere til Sverige 6/12-19.
En oppsiktsvekkende opplysning er at ekstraflyet fra Babcock fortsatt bare kan operere på langbane og inngår da ikke i primærberedskapen på kortbanenettet i Finnmark som det ble lovet.
Vi forstår at alle flybaser må hjelpe hverandre når det oppstår så mange avvik på en gang. Men en sørgelig effekt er tilgjengeligheten for pasientene med høy hastegrad, skriver Eggesvik.
Les mer i Altaposten.