Kunstig intelligens
Flere tar i bruk KI for å diagnostisere brudd
Høsten 2023 startet Vestre Viken å teste ut kunstig intelligens for å diagnostisere brudd. Neste helseforetak blir Ahus.
Siden oppstarten er mer enn 15.000 pasienter i Vestre Viken HF blitt diagnostisert ved støtte fra KI og over 4100 pasienter har sluppet ventetid ved legevakt, akuttmottak og røntgenavdeling. Nå tar også Ahus i bruk kunstig intelligens (KI) på røntgenbilder ved mistanke om brudd. Algoritmene skal først implementeres på Ski sykehus høsten 2024.
Store gevinster
Ahus skriver at bildediagnostisk avdeling (BDA) er i full gang med å planlegge for og implementere avdelingens første kunstig intelligens-algoritme. Arbeidet har pågått siden våren 2023.
– Dagens bildediagnostiske utstyr produserer enorme mengder data som det tar mye tid for radiologer å se gjennom. Samtidig øker bruken av bildediagnostikk, sier Vidar Diebels-Larsen. Han ble ansatt som prosjektleder og kunstig intelligens-rådgiver på Ahus før sommeren. Han legger til at de siste årene viser flere forskningsprosjekter at kunstig intelligens som beslutningsstøtte for radiologer gir store gevinster både for radiologer, pasienter og klinisk virksomhet.
Ferdigutviklet algoritme
Algoritmen Ahus skal bruke kalles Gleamer BoneView. Dette er algoritmer som er trent til å finne brudd, væske i ledd, ledd som er ute av stilling og beintumorer på pasienter helt ned til to år. Algoritmen er ferdigutviklet, som vil si at den ikke lærer av data fra sykehuset.
Ahus skal neste uke validere KI-algoritmen. En KI-lege bruker da egne bildedata, og dette er en prosess som tar cirka en måned. Videre begynner opplæringen av radiografer og radiologer som skal ta i bruk løsningen. Og 1. oktober er det planlagt at løsningen tas i bruk på Ski sykehus.
Ambulanseforum har tidligere skrevet om Ishita Barua som forsker på kunstig intelligens. Hun påpeker viktigheten av at helsepersonell involveres fra starten.
– Det er vi som nå jobber innen helse som klarer å sette kurs når det kommer til hvilken klinisk nytte disse verktøyene faktisk har. Hvilke løsninger vi trenger er det de som jobber i tjenesten som vet. Vi må begynne der, for så å lage løsninger, sier Barua i artikkelen, som du kan lese her.