Hopp til hovedinnhold


Overtar norsk flyambulanse, men står uten teknikere: – Ingen vil jobbe for dem

Svenske Babcock overtar den norske flyambulansetjenesten fra 1. juli, men teknikerne vil ikke bli med over. Klubblederen for LT Tech sier de vil tape store penger ved å signere avtale med Babcock, ifølge Dagsavisen.
– Vi hadde et forhandlingsmøte med Babcock Scandinavian AirAmbulance i november. Da ble vi lovet stort sett samme oppsett av bemanning på hver av de sju basene. Dette var krympet med en mann per base da forslaget på avtale kom fra dem. Men så lenge ingen av våre 39 teknikere kan tenke seg å jobbe for dem er det ingen vits å forhandle mer, sier Øystein Sandnes til FriFagbevegelse. Han er leder for Lufttransport Tekniker Forening.
LT Tech, hvor han jobber, har nylig vunnet anbud blant annet hos det svenske sjøfartsverket. SAS, Widerøe og Norwegian har behov for folk. Selv om de mister vedlikeholdet av flyambulansene blir de derfor ikke arbeidsløse. Men fra 1. juli må altså flyteknikerne som har vedlikeholdt og reparert flyambulansene finne seg i å pendle, blant annet til Tromsø. LT Tech har garantert de jobb etter 1. juli 2019.
I dag er tre teknikere knyttet til hver av de sju basene til flyambulansetjenesten. Etter det FriFagbevegelse erfarer ville Babcock fjerne en av de tre base-stillingene.
I dag får de ansatte betalt for hver femte time i beredskap. Det ville ikke Babcock gjøre. De ville heller ikke gi skifttillegg og vakttillegg, men et diett-tillegg for lange arbeidsdager.
Og ferie inkludert i skiftordningen.
– Før møtene skulle begynne denne gangen hadde egentlig ingen teknikere lyst til å jobbe for Babcock. De er rett og slett ikke til å stole på. Vi fryktet egentlig at de skulle gi oss et så godt tilbud at vi ikke kunne si nei, sier Sandnes.
Han hevder selv han ville gå kraftig ned i lønn i Babcock, i tillegg til at han ville få mindre pensjon.
Dermed er det ny strid om flyambulansetjenestene. Etter en langvarig strid med pilotene er altså teknikerne som skal vedlikeholde flyene, nå på veg ut.
93 av dagens 98 flygere blir med videre, men det har ikke skjedd uten kontroverser. Det skjer med lavere lønn og mindre gunstige tillegg.

Er overrasket

Daglig leder i Babcock, Marius Hansen, er overrasket over at foreningen ikke ønsket å møtes for å diskutere en mulig løsning som kunne sikret alle teknikerne videre jobb. Han hevder det er feil at det var forhandlinger i november.
– Det er feil at vi skulle redusere bemanningen, og det er feil at vi foreslo å fjerne tilleggene, sier han til FriFagbevegelse.
Les mer om saken hos Dagsavisen