Hopp til hovedinnhold


Nytt redningshelikopter uten landingsplass ved Norges største sykehus

Sykehusbygg, som skulle reformere norsk sykehusbygging, skulle gjøre norske sykehus klare for nye redningshelikoptre fra 2017, skriver TheWorldNews.net.

I dag er det statlige foretaket langt unna å innfri oppdraget som ble gitt i 2015. Ved bare ett av åtte sykehus er det gjort tiltak.

Langt på overtid

Prioriterte landingsplasser skulle være tilpasset innen 2016. Oslo universitetssykehus (OUS), med Rikshospitalet og Ullevål sykehus, skulle prioriteres først. I dag er ingen tilpasninger gjort ved OUS.
– Det eneste vi har gjort, er å utføre testflyginger med et tilsvarende helikopter fra Danmark for noen år siden, sier Christian Buskop, leder for luftambulanseavdelingen ved Prehospital klinikk ved OUS.
Forsøket viste at det blir for utfordrende å bruke de eksisterende landingsplassene ved Ullevål og Rikshospitalet, ifølge Buskop.
Ifølge Buskop er Sykehuset Østfold i dag det eneste sykehuset på Østlandet med OK landingsplass for både Sea King og AW101.

Høie ble advart

Bent Høies departement er prøvd før. I november 2016 hadde man ventet i nesten et år på avklaringer. Da varslet toppsjefene i landets fire helseforetak HOD og Justis- og beredskapsdepartementet (JD) at det var avgjørende å få avklaringer om rotorvind uten unødig opphold.
Mer omfattende tiltak ble skissert, og direktørene mente det ville bli kritisk hvis landingsplasser på store traumesykehus stenges i mer enn noen få dager. Ullevål ble framhevet som spesielt kritisk siden det har nasjonale og regionale traumefunksjoner og benyttes jevnlig av redningshelikoptre.

Høie vil ikke svare

Før og etter nyttår har Aftenbladet forsøkt å få intervjue helse- og omsorgsminister Høie om saken. Statsråden viser til JD, som har ansvaret for innfasingen av de nye redningshelikoptrene samt sykehustilpasninger.
Les hele saken hos TheWorldNews.net